Vjerovanje Bošnjaka
Tevessul

Uloga bosansko-hercegovačke uleme u pojašnjavaju ispravnog shvatanja tevessula

  1. Zabranjeni vid tevessula
  2. Uloga bosansko-hercegovačke uleme u pojašnjavaju ispravnog shvatanja tevessula
  3. Prva greška: Tevessul pravom (hakkom) i svetošću (hurmetom)
  4. Druga greška: Tevessul putem osobe ili nečije ličnosti
  5. Treća greška: Tevessul zaklinjanjem Allaha Njegovim stvorenjima
  6. Četvrta greška: Tevessul Allahu putem imena i svojstava kojima Sebe nije nazvao u Kur’anu, niti Ga je njima opisao Poslanik,

Većina muslimana Bosne i Hercegovine, hvala Allahu, primjenjuju ispravni vid tevessula, onako kako su to i pojasnili islamski učenjaci.

Jedna od najzastupljenijih vrsta tevessula koji koriste bosansko-hercegovački muslimani prilikom učenja dove jeste tevessul putem Allahovih imena i svojstava.

Tu činjenicu potvrđuje učenje Kunut-dove u namazu, a to je sasvim jasan dokaz da su muslimani Bosne i Hercegovine spoznali ispravan put po pitanju tevessula i da su ga primijenili u svojoj vjeri na ispravan način.

Bosansko-hercegovačka ulema je imala veliku ulogu u pojašnjavanju šerijatskog vida tevessula. Jedan od njih je i dr. Muharem Štulanović koji je napisao posebno djelo na ovu temu, pod nazivom Tevessul – Posredništvo u hanefijskom mezhebu i kod sufija.

Autor je u ovoj knjizi napravio razliku između ispravnog i neispravnog tevessula, dokazujući to kur’ansko-hadiskim tekstovima i izrekama učenjaka, pri čemu je naveo mnoštvo citata imama Ebu Hanife i njegovih učenika.

Također je naveo i citate drugih učenjaka, poput Ibn Tejmije, a potom je dao odgovor na stavove sufija i njihove nejasnoće po tom pitanju.

Nakon što je spomenute knjige definisao tevessul, jezički i terminološki, autor je spomenuo i definiciju šerijatskog tevessula i njegove vidove, kao i definiciju zabranjenog tevessula i njegove oblike.

Autor veli: „Tevessul (posredništvo) može biti dozvoljen i zabranjen. Dozvoljeno posredništvo je ono koje je dozvolio Uzvišeni Allah i Njegov Poslanik i ima tri vrste:

  1. Tevessul (približavanje, posredovanje) vjernika Allahu sa Njegovom Uzvišenom osobom, Njegovim lijepim imenima i uzvišenim svojstvima,
  2. Tevessul vjernika Allahu sa svojim dobrim djelima i
  3. Tevessul vjernika Allahu sa dovom koju mu čini njegov brat mu’min.

Zabranjeno posredništvo je ono koje nije šerijatski opravdano kao što je posredništvo sa osobama koje su stvorene; bilo da se radi o zaklinjanju s njima kod traženja nečeg od Allaha, ili da se uzmu posrednicima između Allaha i Njegovih robova kako bi im se dove uslišale, ili da se uzimaju zaštitnicima-posrednicima kako bi ostvarili svoje potrebe kod Allaha.

U Kur’anu se kaže:

Iskreno ispovijedanje vjere dug je Allahu! A oni koji i pored Njega uzimaju zaštitnike: ‘Mi (ih obožavamo) im se klanjamo samo zato da bi nas što više Allahu približili’ Allah će njima, zaista, presuditi o onome u čemu su se oni razilazili. Allah nikako neće ukazati na pravi put onome ko je lažljivac i nevjernik.[1]

Ovakav vid posredništva poznat je kod kršćana gdje se oprost ne postiže nego preko osobe svećenika.“[2]

Potom je dr. Štulanović pojasnio da oni koji uzimaju posrednike vjeruju da im se Allah neće smilovati ili im oprostiti bez djelovanja posrednika. Zatim je pojasnio da se posredništvo koristi samo kada je neko daleko, ili je okružen preprekama i ne dozvoljava da mu se priđe osim preko posrednika – a Uzvišeni Allah je blizu, bliži je robu od žile kucavice i On je taj koji naređuje da mu se direktno obraća, dokazujući to ajetom:

A kada te robovi Moji za Mene upitaju, Ja sam, sigurno, blizu: odazivam se molbi molitelja kad Me zamoli. Zato neka oni pozivu Mome udovolje i neka vjeruju u Mene, da bi bili na Pravome putu.[3]

Zatim je pojasnio da ovaj ajet direktno zabranjuje uzimanje posredništva između Allaha i Njegovih robova.[4]

Nakon toga pojasnio je zabranjene vidove tevessula, kazavši: „Naveli smo da dozvoljeni ima tri vrste a i nedozvoljeni (haram) ima isto tri vrste:

  1. Tevessul Allahu sa osobom posrednika kao: Allahu moj činim ti tevessul sa osobom ‘tom i tom da mi ispuniš molbu;
  2. Tevessul Allahu sa čašću, položajem (džah), pravom (hakk), svetošću, nepovredivošću (hurmet) i bereketom posrednika, kao da se reče: “Allahu moj činim ti tevessul sa čašću, položajem, pravom kod Tebe, bereketom ‘toga i toga’ da mi uslišaš moju potrebu;
  3. Zaklinjanje Allaha sa osobom posrednika, kao da se kaže: ‘Moj Allahu kunem Te imenom ‘toga i toga’ da mi uslišaš moju potrebu’

Ove vrste tevessula su haram koji može biti veći ili manji. Najviši njegov stupanj je vid kufra.

Uzvišeni Allah kaže:

Iskreno ispovijedanje vjere dug je Allahu! A onima koji pored Njega uzimaju zaštitnike: ‘Mi (ih obožavamo) im se klanjamo samo zato da bi nas što više Allahu približili’ Allah će njima, zaista, presuditi o onome u čemu su se oni razilazili. Allah nikako neće ukazati na pravi put onome ko je lažijivac i nevjernik.[5]

Uzvišeni Allah u ovom ajetu zabranjuje dvije stvari:

  • Obožavanje, ili uzimanje pored Njega drugih zaštitnika (evlija’) i
  • Pokušaj približavanja Allahu sa osobama posrednika, zaštitnika (evlija’).

Prema tome tevessul  sa osobama poslanika ili drugih dobrih Allahovih robova nije dozvoljen.“[6]

Zatim dr. Štulanović navodi da su islamski učenjaci, Ebu Hanife, Ebu Jusuf i drugi učenjaci hanefijske i drugih pravnih škola, zatim Ibni Tejmijje, i što je poseban kuriozitet, sufijski šejh Ibnu Arebi imali decidan stav o zabrani tevessula sa osobama posrednika.[7]

Dr. Štulanović nije samo pojasnio ispravan stav po pitanju tevessula nego je dao i odgovor na greške sufija i onih koji ih slijede, na način da je prvo spomenuo dokaze kojima oni dokazuju dozvoljenost tevessula sa osobama i uzimanja posrednika između njih i Allaha, pa je spomenuo tri ajeta, dvadeset dva hadisa, četiri predanja, a zatim je dao odgovor na svaki dokaz koji su naveli, a potom je čitaocima preporučio knjigu: Et-Tevessul ila hakikatit-tevessul.[8]/[9]

I pored uloženog truda od strane učenjaka, poput dr. Štulanovića, opet nailazimo na neznalice među muslimanima, za koje se čak tvrdi da imaju šerijatsko znanje, da su po ovom pitanju zauzeli stav suprotan istini, i da se Allahu približavaju na zabranjen način i zabranjenim tevessulom.

Ima i onih koji, čak, sa minbera čine tevessul putem Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.

[1] Ez-Zumer, 3.

[2] Tevessul – Posredništvo u hanefijskom mezhebu i kod sufija, str. 22-23.

[3] El-Bekare, 186.

[4] Pogledati: Tevessul – Posredništvo u hanefijskom mezhebu i kod sufija, str. 24.

[5] Ez-Zumer, 3.

[6] Tevessul – Posredništvo u hanefijskom mezhebu i kod sufija, str. 24-25.

[7] Pogledati: Tevessul – Posredništvo u hanefijskom mezhebu i kod sufija, str. 25.

[8] Pogledati: Et-Tevessul ila hakikatit-tevessul, str. 201-333.

[9] Pogledati: Tevessul – Posredništvo u hanefijskom mezhebu i kod sufija, str. 43-109.

Vjerovanje Bošnjaka