Vjerovanje Bošnjaka
person facing on a wall closed-up photography
Tevessul

Tevessul putem vjerovanja i pokornosti

  1. Tevessul putem vjerovanja i pokornosti
  2. Tevessul Allahovim imenima i svojstvima
  3. Tevessul putem dobrih djela
  4. Tevessul dovom dobrih ljudi

Šerijatski validni tevessul je onaj tevessul čiji je spomenuti razlog (prilikom učenja dove) šerijatski validan i ispravan, tj. razlog za koji postoji dokaz ili u Kur’anu ili u Sunnetu.

Tih razloga ima više, pa na osnovu toga i šerijatski validan tevessul se može podijeliti na više vrsta. 

Islamski učenjaci, i prijašnji i savremeni, istraživali su ajete i hadise koji spominju određene razloge zbog kojih će dova biti primljena. Neki od njih spominju tri[1] vrste razloga, neki spominju četiri[2], a neki šest.[3]

Svi ovi razlozi su ispravni i šerijatski validni i sve ih je Allah propisao i Svoje robove podstakao da ih spominju prilikom učenja dove, a sve s ciljem da bi im dova bila primljena, tj. da bi im približavanje, odnosno tevessul, bio ispravan.

Prva vrsta: Tevessul putem vjerovanja i pokornosti

To je tevessul Allahu putem vjerovanja i pokornosti, kao i putem vjerovanja i pokornosti Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, tj da se u dovi spomene iman u Allaha i u Poslanika.

Onaj ko uči dovu, u ovom slučaju može kazati: Allahu moj, molim Te da mi grijehe oprostiš zbog vjerovanja u Tebe i Tvoga Poslanika. Ili npr. može da čini tevessul spominjući ljubav prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, kako bi to bilo uzrokom primanja dove.

Dokaz ovome je ajet:

Gospodaru naš, mi smo čuli glasnika koji poziva u vjeru; Vjerujte u Gospodara vašeg! – i mi smo mu se odazvali. Gospodaru naš, oprosti nam grijehe naše i pređi preko hrđavih postupaka naših, i učini da poslije smrti budemo s onima dobrima.[4] – Tj. zato što smo povjerovali u Tebe i odazvali se glasniku koji poziva u vjeru, oprosti nam grijehe.[5]

Oni su Allahu tevessul činili putem vjerovanja u Njega, kako bi im On grijehe oprostio, prešao preko njihovih loših postupaka i kako bi učinio da budu sa dobrima.

Također, Uzvišeni Allah kaže:

Kad su neki robovi Moji govorili: „Gospodaru naš, mi vjerujemo, zato nam oprosti i smiluj nam se, jer Ti si najmilostiviji!“[6]

…oni koji budu govorili: „Gospodaru naš, mi, zaista, vjerujemo; zato nam oprosti grijehe naše i sačuvaj nas patnje u ognju!“[7]

– Tj. učini vjerovanje naše u Tebe i u ono što si Ti propisao razlogom zbog kojeg ćeš nam grijehe i naše propuste oprostiti, Svojom dobrotom i milošću.[8]

Gospodaru naš, mi u ono što Ti objavljuješ vjerujemo i mi poslanika slijedimo, zato nas upiši među vjernike![9]

Ajet ukazuje da su havarijjuni (učenici Isaa, alejhisselam) činili tevessul Allahu svojim vjerovanjem u Njega i slijeđenjem Njegovog poslanika Isaa.[10]

Dakle, tevessul vjerovanjem u Allaha i slijeđenjem Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, dozvoljen je i propisan, jer vjerovanje vodi do oprosta.

Ibn Tejmijje veli: „Ukoliko bi čovjek Allaha molio svojim vjerovanjem u Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ljubavlju prema njemu i slijeđenjem njega, učinio bi nešto što je veliki razlog primljanja dove. Štaviše, to je najveći uzrok i najbolji način.“[11]

Također kaže: „Tevessul putem vjerovanja u njega (Poslanika), ljubavlju prema njemu, kao i putem pokornosti, može biti dvojak:

Nekada se tevessul čini kako bi se došlo do nagrade i Dženneta, i to je najveći i najjači razlog, (misli se na uopćeni tevessul).

A nekada se taj razlog spomene u dovi (misli se na tevessul putem dove), pa se onda riječi: Allahu moj, molim Te Tvojim poslanikom Muhammedom, tumače kao: Molim Te vjerovanjem i ljubavlju prema njemu, odnosno u tevessulu se spomene ljubav prema Poslaniku kao razlog da se prihvati dova. A spomenuo sam da je ovaj način dozvoljen, bez razilaženja.“[12]

Ebu Bekr el-Mekki veli: „Allah nije naredio ništa drugo do vjerovanje i pokornost Njemu. Ukoliko to postoji, onda ono biva najvećim i najboljim sredstvom približavanja Allahu. A ako ne postoji, onda se rob ne može na drugi način približiti Njemu.“[13]

[1] Jedan od njih je šejh Ebu Bekr Muhammed Arif Hukajr el-Kutbi. Ta tri načina su: 1. Tevessul Allahu putem Njegovih imena i svojstava; 2. Tevessul Allahu putem činjenja dobrih djela; 3. Tevessul Allahu na način da tražimo od živih dobrih ljudi da za nas čine dovu Allahu. Pogledati: Faslul-mekal ve iršadud-dal fi tevessulil-džuhhal, str. 69, 75.

[2] Jedan od njih je šejh Bekr Ebu Zejd. Ta četiri načina su: 1. Tevessul Allahu putem tevhida, vjerovanja u Njegovu jednoću. 2. Tevessul Allahu putem Njegovih imena. 3. Tevessul putem Njegovih svojstava. 4. Tevessul Allahu putem činjenja dobrih djela. Pogledati: Tashihud-du’a, str. 23.

[3] Jedan od njih je šejh Muhammed b. Bešir Sehsevani. Tih šest načina su: 1. Tevessul putem Allahovih imena i svojstava. 2. Tevessul Allahu putem činjenja dobrih djela. 3. Tevessul putem vjerovanja u Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i potvrđivanja njegove istinitosti. 4. Tevessul na način da se od Poslanika dok je bio živ traži da čini dovu ili da se to traži od dobrih ljudi koji su živi. 5. Tevessul na način da se ime Gospodara vezuje za Njegove dobre robove, poput: Gospodaru Džibrila… i sl. 6. Tevessul putem donošenja salavata na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Pogledati: Sijanetul-insan, str. 197, i Eš-širku ve mezahiruhu, str. 293. Također i šejh Usejmin navodi šest vrsta: 1. Tevessul Allahu putem Njegovih imena. 2. Tevessul putem Njegovih svojstava. 3. Tevessul putem vjerovanja u Allaha. 4. Tevessul Allahu putem činjenja dobrih djela. 5. Tevessul Allahu spominjanjem stanja onoga koji dovi. 6. Tevessul Allahu na način da tražimo od živih dobrih ljudi da za nas čine dovu Allahu. Pogledati: Usejmin, Medžmu’ul-fetava ver-resail, 2/335-338. i 5/280-286.

[4] Ali Imran, 193.

[5] Pogledati: Tesfirul-Kur’anil-azim, 2/186.

[6] El-Mu’minun, 109.

[7] Ali Imran, 16.

[8] Pogledati: Tesfirul-Kur’anil-azim, 2/23.

[9] Ali Imran, 53.

[10] Pogledati: Tefsirul-Kur’anil-azim, 2/46; Tefsirut-Taberi, 3/337.

[11] Ka’ide dželile fit-tevessuli vel-vesileh, str. 96.

[12] Prethodni izvor, str. 104-105.

[13] Faslul-mekal ve iršadud-dal fi tevessulil-džuhhal, str. 82.

Vjerovanje Bošnjaka