Vjerovanje Bošnjaka
text
Tevessul

Tevessul Allahovim imenima i svojstvima

  1. Tevessul putem vjerovanja i pokornosti
  2. Tevessul Allahovim imenima i svojstvima
  3. Tevessul putem dobrih djela
  4. Tevessul dovom dobrih ljudi

To je tevessul Allahu putem Njegovih lijepih imena i savršenih svojstava i on obuhvata dva aspekta:

Prvi: Tevessul Allahu putem Njegovih imena i svojstva, općenito, kao npr. da neko kaže: Molim Te, Allahu, Tvojim lijepim imenima i savršenim svojstvima, da mi oprostiš i da mi se smiluješ.

Dokaz za ovu vrstu je ajet u kojem stoji:

Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima.[1]

Ibnul-Kajjim veli: „Uzvišeni Allah naređuje Svojim robovima da Ga mole putem Njegovih imena i atributa. Otvorio im je vrata na koja će Ga, iz straha i nade, dozivati, kako bi Ga onaj ko uči dovu spominjao Njegovim imenima i svojstvima i kako bi Mu se putem njih umiljavao i tevessul Mu činio.

Zbog toga, najbolja dova i dova kojoj će se najprije odazvati je ona u kojoj se Allahu čini tevessul preko Njegovih imena i svojstava. Uzvišeni Allah veli:

Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima.“[2]/[3]

Drugi: Tevessul Allahu putem nekog Njegovog posebnog imena ili svojstva, kao npr. da se kaže: O Ti koji praštaš, oprosti mi. O Milostivi, smiluj mi se.

Kada je u pitanju ova vrsta, treba voditi računa da Allahovo ime ili svojstvo odgovara dovi koja se uči.

Dokaz ovome je predaja Ebu Bekra koji je od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, tražio neku dovu koju bi u namazu učio, pa mu je on kazao: „Prouči: ‘Gospodaru, ja sam sebi mnogo nepravde učinio, a samo Ti grijehe opraštaš, pa mi oprosti Tvojim oprostom i smiluj mi se, jer Ti opraštaš i milostiv si!’“[4]

Dakle, molio je za oprost i milost i Allahu se umiljavao i tevessul Mu činio putem Njegova dva lijepa imena koja odgovaraju dovi koja se uči. Rekao je: Ti opraštaš i milostiv si.

U drugom hadisu stoji: „Utječem se Allahu i Njegovoj moći od zla što ga osjećam i bojim ga se!“[5]

Ovo je, dakle, tevvesul Allahu putem jednog od Njegovih svojstva, tj. svojstva snage i moći.

Također, u hadisu se veli: „Allahu moj, tako ti Tvog znanja o nevidljivom svijetu i moći koju imaš nad stvorenjima, daj da živim dok god je život bolji za mene i daj da umrem onda kada je smrt bolja za mene.“[6]

Ovo je tevessul Allahu putem Njegova dva svojstva: znanja i moći, i njihovo spominjanje odgovara dovi koja se uči.

Postoji mnogo argumenata koji ukazuju na ovu vrstu tevessula.

Ebu Bekr el-Mekki kaže: „Tevessul koji se prenosi u Sunnetu i koji se spominje u mutevatir-predajama, ustvari je tevessul  i obraćanje Allahu putem Njegovih imena i atributa…“[7]

On se smatra jednom od najboljih vrsta tevessula, za koji postoji najveća mogućnost da se usliša, jer se u ovom tevessulu veliča, slavi i hvali Allah, i zato što onaj ko čini dovu Allaha spominje po osobinama kojima se On opisao, odnosno kojima Ga je opisao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.

Ibnul-Kajjim veli: „Približavanje i tevessul Allahu putem Njegovih imena i svojstva i putem robovanja Njemu su dva načina i razloga zbog kojih se nijedna dova ne odbija.“[8]

Ibn Tejmijje veli: „Upućivanje molbe Allahu spominjući Njegova imena i svojstava je najbolje što se može spomenuti u dovi prilikom traženja upute, opskrbe i pobjede.“[9]

[1] El-E’araf, 180.

[2] El-E’araf, 180.

[3] Es-sava’ikul-murseleh alal-džehmijjeh vel-mu’attileh, 3/911.

[4] Bilježi ga Buhari, br. 834, str. 148, i Muslim, br. 48, str. 1168.

[5] Bilježi ga Muslim, br. 67, str. 973.

[6] Bilježi ga Nesai, br. 1305, str. 212, i Hakim, 1/705, koji ga ocjenjuje ispravnim, a sa njim se slaže i Zehebi.

[7] Faslul-mekal, str. 75.

[8] Medaridžus-salikin, 1/72. Pogledati: Et-Tefsirul-Kajjim, str. 23.

[9] Pogledati: Medžmu’ul-fetava, 1/218.

Vjerovanje Bošnjaka