Povezanost tevessula sa tevhidul-ibadetom
Tevessul je umiljavanje i približavanje samo Allahu, tj. ibadet i robovanje samo Njemu. Otuda vidimo jaku i jasnu vezu tevessula sa tevhid-ibadetom.
Ako je u pitanju tevessul u općem značenju, onda je to umiljavanje Allahu imanom i pokoravanjem Njemu, te vjerovanjem i pokoravanjem Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, a to je tevessul ibadetom.
Ovaj vid tevessula je Uzvišeni Allah naredio, da se njime približavamo, svakom muslimanu i svakom čovjeku. On sam po sebi predstavlja tevhidul-ibadet, a to je tevhid zbog kojeg su ljudi stvoreni, zbog kojeg su poslanici slati i knjige objavljivane.
I ovo je tevessul koji su ashabi shvatili i kao takvog ga razumjeli, kao što kaže Ibn Tejmijje.[1]
Pod tim tevessulom podrazumijeva se svaka Allahova i Poslanikova naredba i sve ono čega se treba kloniti, što je zabranjeno. Između ostalog, on označava i obožavanje samo Allaha na način kako je to činio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.
Dakle, tevessul u ovom značenju nije ništa drugo do sam tevhid, a samim tim i tevhidul-ibadet.
Pa ukoliko je tevessul ispravan, ispravan je i tevhidul-ibadet, a ukoliko tevessul nije ispravan, nije ispravan ni tevhidul-ibadet, što jasno ukazuje na vezu između tevessula i tevhidul-ibadeta.
Što se tiče tevessula u užem značenju, on ozačava obraćanje Allahu putem dove u kojoj se nešto traži, a gdje se spominje uzrok primanja dove. I ovaj vid tevessula ima jaku vezu sa tevhidul-ibadetom koji može uticati na sam tevhid.
Ako je razlog koji je spomenut u dovi ispravan i šerijatski validan, to dovodi do primanja dove. U tom slučaju su ispravni i tevessul i ta dova.
Pošto je dova ibadet i čini se na ispravan način, tj. upućuje se samo Allahu, u tom slučaju tevhid ibadeta je ostvaren i sproveden, jer on podrazumijeva činjenje ibadeta isključivo Allahu.
Sve ovo ukazuje na uticaj koji ima ispravan šerijatski tevessul na tevhid ibadeta i vezu među njima.
A ako razlog koji je spomenut u dovi nije ispravan i nije šerijatski validan, poput zaklinjanja Allaha Njegovim stvorenjima ili tevessul putem nečijeg položaja, prava ili hurmeta, tada tevessul nije ispravan i dova nije ispravna, i neće biti primljena, što dovodi do neispravnosti i neprihvatanja samog ibadeta, a samim tim i tevhidul-ibadet nije ispravan.
Dakle, tevessul na šerijatski način ukazuje na ostvarivanja tevhidul-ibadeta i na njegovo shvatanje, dok tevessul na novotarski način ukazuje na suprotno od toga, što nam jasno stavlja do znanja na vezu koju tevessul ima sa tevhidul-ibadetom. A Allah najbolje zna.
[1] Pogledati: Prethodni izvor, 24.