Propisani teberruk putem određenih vremena i perioda
Uzvišeni Allah je određene vremenske periode učinio vrednijim od drugih, dajući im posebnu vrijednost, specifičnosti i berićet koje nije dao nekim drugim periodima.
Taj berićet se ogleda u mnoštvu dobra koja u sebi nose, velikoj nagradi koja se dobija za malo truda. Tako da ibadet u tim vremenima ima veću nagradu nego isti ibadet u drugom vremenu.
Također, Uzvišeni Allah je neka vremena posebnim učinio jer je u njima propisao ibadete koji nisu popisani u drugim vremenima, a sve s ciljem postizanja velikog sevapa koji se višestruko vrednuje, te oprosta grijeha, podizanja deredža ili oslobađanja od Vatre.
Neka od tih vremena su:
Prvo: Mjesec ramazan
Ramazan je mjesec u kojem je Uzvišeni Allah objavio Kur’an, te ga je učinio posebnim i vrednijim od drugih mjeseci, propisujući u njemu post, itikaf, obavljanje umre i dajući priliku da se u njemu stekne velika nagrada.
Također, berićet ramazana ogleda se i u tome što se u njemu praštaju prijašnji grijesi postaču koji ga isposti nadajući se nagradi i što se dobra djela uvećavaju na način koji samo Allah zna.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: „Ko posti ramazan vjerujući i nadajući se nagradi, biće mu oprošteni grijesi koje je prethodno počinio!“[1]
Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: „Svako dobro djelo se uvećava od deset do sedam stotina puta. Uzvišeni Allah veli: ‘Osim posta, jer on je Moj i za njega posebno nagrađujem. Rob sputava svoje strasti i ostavlja hranu radi Mene.’“[2]
U mubarek mjesecu ramazanu nalazi se Noć kadr koja je vrednija od hiljadu mjeseci u kojima nema te noći.
Uzvišeni Allah veli:
Mi smo počeli da je u Blagoslovljenoj noći objavljujemo – i Mi, doista, opominjemo.[3]
Mi smo ga počeli objavljivati u Noći kadr – a šta ti misliš šta je Noć kadr? Noć kadr je bolja od hiljadu mjeseci.[4]
Tumačeći ovaj ajet, imam Begavi veli: „Dobro djelo u toj noći bolje je nego isto djelo učinjeno u drugih hiljadu mjeseci u kojima nema te noći.“[5]
Ovo je velika vrijednost i ogromni berićet. Taj berićet ogleda se i u tome što se malo uradi, a postiže se velika nagrada.
Zatim, grijesi se praštaju onome ko tu noć provede u ibadetu, na namazu, kao što Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Ko provede Noć kadr u ibadetu, vjerujući i nadajući se nagradi, biće mu oprošteni grijesi koje je prethodno počinio.“[6]
Drugo: Prvih deset dana mjeseca zul-hidždžeta i Dani tešrika (Mine)
Berićet prve trećine mjeseca zul-hidždžeta ogleda se u tome što je dobro djelo u tim danima bolje nego dobro djelo u nekim drugim danima, jer Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Nema dana u kojima je dobro djelo draže Allahu nego što su ovi dani (misleći na prvih deset dana zul-hidždžeta).“
Allahov Poslaniče, ni džihad na Allahovom putu? – upitaše ashabi. „Ni džihad na Allahovom putu, osim čovjeka koji je u borbi založio i svoj život i svoj imetak i ništa od toga nije vratio.“ – odgovori im Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.[7]
U ovim danima nalazi se i dan Arefata koji je poseban i berićetan po mnogo čemu. Onome ko posti taj dan Allah prašta grijehe za dvije godine, kako stoji u hadisu: „Post tog dana briše grijehe za prošlu i narednu godinu.“[8]
Ovaj hadis se odnosi za onoga ko nije na hadždžu.
Berićet tog dana je i u tome što Uzvišeni Allah veliki broj ljudi u njemu oslobađa Vatre.
Vjerovjesnik veli: „Nikada veći broj ljudi ne bude oslobođen džehennemske vatre kao na dan Arefata.“[9]
Dani tešrika su dani boravka na Mini, dani bacanja kamenčića, dani klanja kurbana, i to su najveličanstveniji dani kod Allaha, a ibadeti u tim danima imaju posebnu nagradu.
Treće: Petak, ponedjeljak i četvrtak
Ova tri dana je Uzvišeni Allah odlikovao nad drugim danima u sedmici i učinio ih blagoslovljenim. Vrijednost petka je poznata. Petak je najbolji dan u kojem sunce grane i njime je Allah odlikovao muslimane u odnosu na druge narode, te ga je učinio muslimanskim blagdanom.
Berićet petka je i u tome što se u njemu nalazi period kada Allah uslišava dovu, a između dva petka prašta grijehe.
Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spomenuo džumu, kazavši: „U petku ima jedan čas, u kome, ako ga vjernik potrefi – obavljajući namaz – Allaha neće ni za kakvo dobro zamoliti a da mu to Allah neće dati i dovu mu uslišati.”[10]
Također veli: „Pet namaza, džuma do džume i ramazan do ramazana brišu ono sto je između njih, ako se izbjegavaju veliki grijesi.“[11]
Što se tiče ponedjeljka i četvrtka, njihova vrijednost je u tome što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, postio u njima, kao i u tome što se djela koja ljudi čine u tim danima predočavaju Uzvišenom Allahu.
Berićet ovih dana ogleda se i u tome što se vrata Dženneta u njima otvaraju, te Allah prašta vjernicima, kao što stoji u hadisu: „Vrata Dženneta se otvaraju ponedjeljkom i četvrtkom. Oprosti se svakom muslimanu koji Allahu ne pridružuje druga, osim čovjeku koji je u zavadi sa svojim bratom.
I kaže se: ‘Ostavi njih dvojicu dok se ne pomire! Ostavi njih dvojicu dok se ne pomire! Ostavi njih dvojicu dok se ne pomire!’“[12]
[1] Bilježi ga Buhari, br. 1901, str. 331, i Muslim, br. 175, str. 307.
[2] Bilježi ga Muslim, br. 164, str. 465.
[3] Ed-Duhan, 3.
[4] El-Kadr, 1-3.
[5] Tefsirul-Begavi, 4/658.
[6] Bilježi ga Buhari, br. 1901, str. 331, i Muslim, br. 175, str. 307.
[7] Bilježi ga Buhari, br. 969, str. 170.
[8] Bilježi ga Muslim, br. 197, str. 473.
[9] Bilježi ga Muslim, br. 436, str. 561.
[10] Bilježi ga Buhari, br. 935, str. 164, i Muslim, br. 13, str. 339.
[11] Bilježi ga Muslim, br. 16, str. 122.
[12] Bilježi ga Muslim, br. 35, str. 1116.