Vjerovanje Bošnjaka
body of water between rocky mountain during daytime
Srčani ibadeti

Okrutnost srca, njegovi uzroci i načini uklanjanja

Imajući u vidu važnost srčanih ibadeta, kao i njihov uticaj na ispravnost ostalih ibadeta, zatim ulogu srca i njegov uticaj na ostale dijelove tijela, lijepo je ukazati na neke stvari koje utiču na srce, na njegovu tvrdoću, okrutnost, njegove uzroke i načini uklanjanja.

Jer osobina naših ispravnih prethodnika bila je da su imali blaga i mehka srca, zato je njihov iman bio viši i njihovi ibadeti iskreniji i bolji.

Što se tiče tvrdoće srca, Uzvišeni veli:

Ali srca vaša su poslije toga postala tvrda, kao kamen su ili još tvrđa, a ima i kamenja iz kojeg rijeke izbijaju, a ima, zaista, kamenja koje puca i iz kojeg voda izlazi, a ima ga, doista, i koje se od straha pred Allahom ruši.[1]  

Zar nije vrijeme da se vjernicima srca smekšaju kad se Allah i Istina koja se objavljuje spomene, i da oni ne budu kao oni kojima je još davno data Knjiga, pa su srca njihova, zato što je proteklo mnogo vremena, postala nemilosrdna.[2]   

Teško onima čija su srca neosjetljiva kad se spomene Allah, oni su u pravoj zabludi![3]   

Malik b. Dinar veli: „Robu nema veće kazne od toga da ima tvrdo srce.“[4]

Huzejfe el-Mer’aši kaže: „Niko nije pogođen većom nedaćom od tvrdog srca.“[5]

– Uzroci okrutnosti srca[6]

Uzroci okrutnosti srca su mnogobrojni, a neki od njih su:

  • Nemarnost prema Kur’anu i zikru.

Allah kaže:

Da ovaj Kur’an kakvom brdu objavimo, ti bi vidio kako je strahopoštovanja puno i kako bi se od straha pred Allahom raspalo. Takve primjere navodimo ljudima da bi razmislili.[7]

Alusi kaže: „Ovo je primjer veličine Kur’ana, i njegovog uticaja, a sa ovim ajetom se želi upozoriti na okrutnost srca, te nedostatak strahopoštovanja kada se uči Kur’an, jer da se kakvom brdu Kur’an objavi raspalo bi se od straha pred Allahom.“[8]

  • Puno grijeha.

Uzvišeni kaže:

A nije tako! Ono što su radili (grijesi) prekrilo je srca njihova.[9]    

Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Kada rob pogriješi, na njegovom srcu nastane crna tačka. Kada se čovjek pokaje i prestane sa činjenjem grijeha ta crna tačka nestane.

A ako se povrati grijehu ona se opet vrati na njegovo srce i uvijek kada učini grijeh one se pojavljuju sve dok srce potpuno ne pocrni. To prekrivanje srca se u Kur’anu spominje u sljedećem ajetu: A nije tako! Ono što su radili (grijesi) prekrilo je srca njihova.[10][11]

  • Kršenje ugovora sa Allahom, tj. ne ispunjavanje farzova (vadžiba).

Uzvišeni veli:

Ali, zato što su zavjet svoj prekršili, Mi smo ih prokleli i srca njihova okrutnim učinili.[12]   

  • Puno govora koji nije popraćen spominjanjem Allaha.

Bišr b. Haris kaže: „Dvije pojave umrtvljuju srce: puno govora i puno hrane.“[13]

  • Puno smijanja.

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Nemojte se mnogo smijati, jer takav postupak umrtvljuje srce.“[14]

Ibn Madže bilježi od Ebu Hurejrea da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Učestalo smijanje umrtvljuje srce.“[15]

  • Pretjerivanje u hrani, posebno ako je to sumnjiva ili zabranjena hrana.

Bišr b. Haris kaže: „Dvije pojave umrtvljuju srce: puno govora i puno hrane.“[16]

– Načini uklanja mrtvila i tvrdoće srca[17]

  • Učenje Kurana i mnogo zikra u kojem zajedno sudjeluju i srce i jezik.

Dokaz da se tvrdoća srca otklanja zikrom je ajet:

…one koji vjeruju i čija se srca, kad se Allah spomene, smiruju – a srca se doista, kad se Allah spomene smiruju![18] 

Allah objavljuje najljepši govor, Knjigu sličnu po smislu, čije se poruke ponavljaju, zbog kojih podilazi jeza one koji se Gospodara svoga boje, a kada spomene ime Allahovo, kože njihove i srca njihova se smiruju.[19] 

Zar nije vrijeme da se vjernicima srca smekšaju kad se Allah i Istina koja se objavljuje spomene.[20] 

Mualla b. Zijad veli: „Neko je Hasanu kazao: ‘O Ebu Seide, žalim ti se na mrtvilo srca!’ On mu reče: ‘Približi ga zikru.’“[21]

Vehb b. Verd kaže: „Pogledali smo u ovaj govor, i nismo vidjeli ništa da bolje djeluje na nježnost srca od Kur’ana i razmišljanja o njemu.“[22]

Jahja b. Muaz i Ibrahim Havas kazuju: „Petero liječi srce: učenje Kur’ana sa razmišljanjem, prazan stomak, noćni namaz, ponizno obraćanje u zoru i druženje sa dobrima.“[23]

  • Često sjećanje na smrt.

U hadisu se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Sjećajte se mnogo onoga što uklanja uživanja (tj. smrti).“[24]

Ibn Ebi Dunja prenosi od Safijje: „Neka žena se žalila Aiši na grubost srca, pa joj je ona kazala: ‘Mnogo se sjećaj smrti, pa će ti srce postati blago i bićeš u stanju da ispuniš svoje potrebe.’ Ona je to uradila pa je osjetila uputu u srcu, te je došla i zahvalila se Aiši.“[25]

Nekoliko iz prvih generacija, poput Seida b. Džubejra i Rebie b. Ebi Rašida, govorili su: „Kada se samo jedan sat ne bismo sjećali smrti, naša srca bi se pokvarila.“[26]

  • Posjeta kaburovima i razmišljanje o stanjima i odredištima umrlih.

Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Posjećujte kaburove, jer to vas podsjeća na smrt.“[27]

Kada je neko upitao Ahmeda o tome kako srce učiniti nježnim, on mu je kazao: „Uđi u mezarje.“[28]

  • Konzumiranje halal hrane.[29]

Tarsusi veli: „Jahja el-Džela i ja otišli smo do Ebu Abdullaha (imama Ahmeda), pa sam ga upitao: ‘Kako da se srca učine nježnim?’ On je očima ukazao prema svojim drugovima, zatim klimnuo glavom i podigao je, a onda kazao: ‘Sinko moj, konzumiranjem halal hrane.’

Otišao sam do Ebu Nasra Bišra b. Harisa, pa sam kazao: ‘O Ebu Nasre, kako da se srca učine nježnim i blagim?’ On reče: ‘Doista se srca smiruju spominjanjem Allaha.’ Ja rekoh: ‘Sada sam došao od Ebu Abdullaha.’ A on me upita šta mi je on kazao. Rekoh mu: ‘Konzumiranje halal hrane.’ On tada reče: ‘Obavijestio te je o osnovnom pravilu, obavijestio te je o osnovnom pravilu.’

Otišao sam kasnije do Abdulvehhaba el-Verraka i rekao: ‘O Ebu Hasane, čime se srce može učiniti nježnim?’ On reče: ‘Doista se srca smiruju spominjanjem Allaha.’ Ja mu rekoh: ‘Sada sam došao od Ebu Abdullaha.’ A on se razveseli i upita o tome šta mi je kazao. Ja mu rekoh: ‘Konzumiranje halal hrane.’ On reče: ‘To što ti je kazao je blago, to što ti je kazao je blago. To je vrhunac i temelj svih pravila.’ Hvala Allahu Jedinom.“[30]

  • Dobročinstvo prema jetimima i siromasima.

Ibn Ebi Dunja prenosi od Ebu Hurejrea: „Jedan čovjek se žalio Poslaniku na tvrdoću i okrutnost srca, pa mu je Poslanik kazao: ‘Ako želiš da ti srce omekša, pomiluj po glavi jetima i nahrani siromaha.’“[31]

Ovo su samo neki od razloga koji utiču na okrutnost (kasvet) srca, kao i njihovo otklanjanje. Ko želi da poveća znanje u ovoj oblasti neka se vrati na knjige koje su posebno napisane na ovu temu, imajući u vidu da je ulema spomenula više od dvadeset razloga koji utiču na srce.

Vjerovanje Bošnjaka između ispravnog i pogrešnog; Knjiga 11: Srčani ibadeti – mr. Jakub Alagić

[1] El-Bekare, 74.

[2] El-Hadid, 16.

[3] Ez-Zumer, 22.

[4] Ahmed, Ez-Zuhd, 320.

[5] Ebu Nuajm, El-Hil’je, 8/269.

[6] Skraćeno iz knjige Medžmu resail od Ibn Redžeba, 1/259-270.

[7] Al-Hašr, 21.

[8] Tantavi, Et-Tefsir El-Vesit, 14/10.

[9] El-Mutaffifin, 14.

[10] El-Mutaffifin, 14.

[11] Bilježi ga Ahmed, 2/297; Hakim, 2/562. Hakim veli da je ispravan po uslovima Muslima, ali da ga nisu zabilježili.

[12] El-Maide, 13.

[13] Ebu Nuajm, El-Hil’je, 8/350.

[14] Bilježi ga Tirmizi, br. 2305, str, 521, dobrim ga smatra Albani u Tirmizijevom Sunenu.

[15] Bilježi ga Ibn Madže, br. 4217, str, 699, a ispravnim ga smatra Albani u Sunenu Ibn Madžea.

[16] Ebu Nuajm, El-Hil’je, 8/350.

[17]  Skraćeno iz knjige Medžmu resail od Ibn Redžeba, 1/259-270.

[18] Er-Rad, 28.

[19] Ez-Zumer, 23.

[20] El-Hadid, 16.

[21] Medžmu resail, 1/264.

[22] Medžmu resail, 1/264.

[23] Prethodni izvor, 1/264.

[24] Bilježi ga Ahmed, 2/292; Tirmizi, br. 2307, str, 522, a Albani u Tirmizijevom Sunenu kaže da je hasen-sahih.

[25]  Medžmu resail, 1/265.

[26]  Prethodni izvor, 1/265.

[27] Bilježi ga Muslim, br. 976. str, 391.

[28]  Medžmu resail, 1/266.

[29] Pogledati: Hiljetul-evlija, 9/182.

[30] Medžmu resail, 1/269.

[31] Bilježi ga Ahmed, 2/263, Ibn Hadžer kaže lanac mu je hasen; Fethul-bari (181/11). Pogledati Umdetul-kari (306/22), Arnaut ga je ocijenio lošim u Musnedu. Albani kaže hadis je hasen, Sahihul-džamija br. 1410.

Vjerovanje Bošnjaka