Vjerovanje Bošnjaka
black and silver padlock on white door
Šehadet

Šartovi (uslovi) ispravnosti riječi “La ilahe illallah”

  1. Šartovi (uslovi) ispravnosti riječi “La ilahe illallah”
  2. 1. Uslov “La ilahe illallah” – Znanje
  3. 2. Uslov “La ilahe illallah” – Ubjeđenje
  4. 3. Uslov “La ilahe illallah” – Potvrda istinitosti
  5. 4. Uslov “La ilahe illallah” – Iskrenost
  6. 5. Uslov “La ilahe illallah” – Prihvatanje
  7. 6. Uslov “La ilahe illallah” – Pokornost i predanost
  8. 7. Uslov “La ilahe illallah” – Ljubav

Šartovi ispravnosti  la ilahe illellah su:

  • Prvi: Znanje (suprotno neznanju)
  • Drugi: Uvjerenje (suprotno sumnji)
  • Treći: Pokornost (suprotna odbacivanju)
  • Četvrti: Prihvatanje (suprotno suprotstavljanju)
  • Peti: Iskrenost (suprotna širku i pretvaranju)
  • Šesti: Istinoljubivost (suprotna laži)
  • Sedmi: Ljubav (suptotna mržnji)

Riječi tevhida glase la ilahe illellah, i nije dovoljno ove riječi samo jezikom izgovoriti nego je obaveza čvrsto u njih vjerovati i raditi po onome što iz njih proizlazi.1

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, veli: „Naređeno mi je da se borim protiv ljudi sve dok ne posvjedoče da nema istinskog boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov poslanik, dok ne počnu klanjati namaz i davati zekat.

Kada budu to radili, zaštitiće kod mene svoje živote i svoje imetke, osim kada to pravo islama zahtijeva, a njihov konačni obračun pripada Allahu.“2

Dakle, svakome muslimanu obaveza je da izgovori ove riječi, osim u slučaju kada nije u mogućnosti da ih izgovori iz opravdanog razloga.

Međutim, samo izgovaranje nije dovoljno, nego je, pored toga, potrebno ispuniti i određene uslove, kako bi čovjeku te riječi bile od koristi, kao što je pojašnjeno u nastavku hadisa.

Hasanu el-Basriju je rečeno: „Ljudi govore: ‘Ko kaže la ilahe illellah, ući će u Džennet.’ On tada reče: ‘Ko kaže la ilahe illellah, i upotpuni djelima sve obaveze koje proizlaze iz tih riječi, ući će u Džennet.’“3

Vehb b. Muhebbih je upitan: „Zar ključ Dženneta nisu riječi la ilahe illellah?“

On reče: „Naravno, ali svaki ključ ima svoje zupce, pa ako doneseš ključ sa odgovarajućim zupcima, otvorit ćeš vrata, u suprotnom nećeš.“4

Pod zupcima koji se ovdje misli se na uslove (šartove) ispravnosti riječi la ilahe illellah.

Ibn Redžeb veli: „Jedna skupina učenjaka kaže: ‘Ovi hadisi ukazuju da su riječi la ilahe illellah uzrok ulaska u Džennet i spasa od Vatre i to je ono što iz njih proizlazi, ali se ono može ostvariti samo uz ispunjavanje uslova i otklanjanje prepreka na tome putu.’“5

Šejh Abdurrahman b. Hasan Ali Šejh veli: „Ko smatra da je dovoljno samo izgovoriti ove riječi (bez djela), suprotstavlja se vjeri koja je objavljena poslanicima i kao takav nije na putu vjernika.“6

Hafiz El-Hakemi je u svojim stihovima spomenuo uslove ispravnosti riječi la ilahe illellah, koje mora ispuniti svaki pojedinac ukoliko želi da mu one budu od koristi. Svi ovi uslovi ne izlaze van okvira hadisa koje je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izrekao na ovu temu.

On je kazao: „Sedam je uslova koje i Objava spominje, i nikome sam izgovor neće koristiti osim ako ih ne upotpuni (djelima). To su znanje, uvjerenje, prihvatanje, predanost, potvrda (istinitost), iskrenost i ljubav. Allah te uputio ka onome što voli!“7

Na drugome mjestu Hafiz El-Hakemi kaže: „Tih sedam uslova su:

Prvi: Znanje da ne postoji niko drugi ko zaslužuje da bude obožavan mimo Allaha.

Drugi: Uvjerenje srcem u ispravnost tih riječi.

Treći: Pokornost i predanost njima, formalno i suštinski, i vanjštinom i nutrinom.

Četvrti: Prihvatanje svega onoga što iz tih riječi proizlazi.

Peti: Iskrenost u njima.

Šesti: Potvrda istinitosti tih riječi, ali ne samo riječima, nego i srcem.

Sedmi: Ljubav prema tim riječima kao i prema njenim sljedbenicima, te ljubav i mržnja zasnovani na njima.“8

  1. Tathirl-itikad an edranil-ilhad, str. 53; Kešfuš-šubuhat, str. 53; El-Džedid fi šerhi kitabit-tevhid, str. 64.
  2. Bilježi ga Buhari, br. 25, str. 12, i Muslim, br. 32, str. 38, i ovo je njegova verzija.
  3. El-Emalil-humsijje, 1/16; El-Hudždže fi bejanil-mehadždže, šerhu akideti ehlis-sunne, 2/158.
  4. Bilježi ga Buhari kao muallek-predanje, str. 216; Ebu Nuajm, Hil'jetul-evlija, 4/66; Begavi, Šerhus-sunneh, 1/47.
  5. El-Ferid fi šerhi kitabit-tevhid, str. 63. Pogledati: Kelimetul-ihlas ve tahkiku ma'anaha, str. 9; Džami'ul-ulumi vel-hikem, str. 395.
  6. Medžmu'atu-resaili vel-mesailin-nedždije, 4/298-299.
  7. Me'aridžul-kubul, 2/518.
  8. E'alamus-sunnetil-menšure li'tikadit-taifetin-nadžijetil-mensure, str. 36.

Vjerovanje Bošnjaka