Vjerovanje Bošnjaka
Šehadet

Povođenje za strastima i prohtjevima

  1. Neznanje
  2. Povođenje za strastima i prohtjevima
  3. Davanje prednosti govoru i mišljenju predaka i velikana i šejhova nad potvrđenim šerijatskim tekstovima
  4. Davanje prednosti razumu nad ispravnim šerijatskim dokazima
  5. Šutnja učenih
  6. Druženje sa novotarima i grješnicima

Povođenje za strastima i prohtjevima jedan je od najvećih prepreka slijeđenja Poslanika i jedan od najvećih uzroka skretanja sa puta Istine.

Sve novotarije i svi grijesi ustvari nastaju onda kada se prohtjevu dadne prednost nad ispravnim vjerskim dokazom.

Svako ko ne slijedi Poslanika i ne odazove mu se, on ne slijedi uputu, nego skreće sa nje, slijedeći svoje strasti i prohtjeve.1

Upravo zbog toga, nailazimo na veliki broj dokaza koji osuđuju i upozoravaju na povođenje za prohtjevima i strastima:

Uzvišeni Allah kaže:

Pa ako ti se ne odazovu, onda znaj da se oni povode jedino za strastima svojim.

A zar je iko gore zalutao od onoga koji slijedi strast svoju, a ne Allahovu uputu?

Allah, doista, neće ukazati na Pravi put narodu koji sam sebi nepravdu čini.2

Reci ti Meni, ko će uputiti onoga koji je strast svoju za boga svoga uzeo, onoga koga je Allah, znajući ga, u zabludi ostavio i sluh njegov i srce njegovo zapečatio, a pred oči njegove koprenu stavio?

Ko će mu, ako neće Allah, na Pravi put ukazati? Zašto se ne urazumite?3

Muavija prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Među mojim sljedbenicima će se pojaviti narodi koji će slijediti svoje strasti i prohtjeve, kao što pas slijedi svoga gospodara. Neće ostati ni jedna vena niti zglob (u njemu), a da njome neće biti obuhvaćeni.“4

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, iz straha od strasti i prohtjeva učio je dovu: „Allahu moj, sačuvaj me od lošeg ponašanja i ružnih djela i sačuvaj me od strasti i prohtjeva.“5

Ibn Abbas veli: „Heva (prohtjev) nazvan je ovim imenom jer onoga ko se za njim povodi, odvodi (jehvi) u Vatru.“6

Prohtjevi su suprotni uputi i ono što nije u okvirima Kur’ana i Sunneta naziva se prohtjevom ili strašću, a ona se može pojaviti i u vjerovanju i u obredima.

  1. Pogledati: Tefsirus-Sa'di, 6/33.
  2. El-Kasas, 50.
  3. El-Džasije, 23.
  4. Bilježi ga Ebu Davud, br. 4597, str. 830, a ispravnim ga ocjenjuje Albani u Sahihu Ebi Davuda.
  5. Bilježi ga Tirmizi, br. 3591, str. 816, a ispravnim ga ocjenjuje Albani u Tirmizijevom Sahihu.
  6. Sunen Darimija, 1/389. Ovo je govor i Šabija, Hasana Basrija i Mudžahida. Pogledati: Eš-Šerhu vel-Ibane ala usulis-sunneti ved-dijaneh, 140-141.

Vjerovanje Bošnjaka