Vjerovanje Bošnjaka
Šehadet

Hukm / propis slijeđenja Poslanika

  1. Slijeđenje Poslanika ﷺ
  2. Hukm / propis slijeđenja Poslanika

Slijeđenje Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, nužno je poznata vjerska obaveza svakog muslimana (fardul-ajn), koja je jasno iskazana u kur’ansko-hadiskim tekstovima.

Kur’anski dokazi:

Uzvišeni Allah kaže:

Ono što vam Poslanik da, to uzmite, a ono što vam zabrani ostavite.1

Tumačeći ovaj ajet, Ibn Kesir veli: „Što god vam naredi to prakticirajte, a sve ono što vam zabranjuje klonite se toga, jer, on, doista, naređuje samo dobro, a zabranjuje samo zlo.“2

Nakon što je spomenuo određene citate koji ukazuju da se ajet odnosi na ratni plijen, Ševkani veli: „Istina je da se ovaj ajet odnosi na sve što dođe od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, bilo da se radi o naredbama, zabranama, riječima, ili postupcima. Bez obzira što je razlog objave poseban, poenta je u općenitosti izraza, a ne u posebnosti povoda uzroka.

Sve što je Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, došlo od šerijata, on nam je to dao i dostavio.

Mnogo je pouka koje se mogu izvući iz ovog ajeta.“3

Uzvišeni Allah kaže:

I tako Mi Gospodara tvoga, oni neće biti vjernici dok za sudiju u sporovima međusobnim tebe ne prihvate i da onda zbog presude tvoje u dušama svojim nimalo tegobe ne osjete i dok se sasvim ne pokore.4

Ibn Kesir veli: „Uzvišeni Allah se kune Sobom da niko neće biti vjernik dok ne uzme za sudiju Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, dok mu se ne bude pokorio u svim stvarima, tako da to što on presudi jeste istina koje se treba i javno i tajno držati.

Zato Uzvišeni Allah kaže: …a potom, u dušama svojim, nimalo tegobe ne osjete za ono što si odredio i sasvim se ne predaju!

Ovo znači: Kada tebe za sudiju uzimaju, oni ti se u dubini duša svojih pokoravaju i ne nalaze nikakve tegobe u tome što si im presudio, tako da to prihvaćaju i javno i tajno, predajući se potpuno i bez rezerve.“5

Uzvišeni Allah kaže:

Neka se pripaze oni koji postupaju suprotno naređenju njegovu, da ih iskušenje kakvo ne stigne ili da ih patnja bolna ne snađe.6

Ibn Kesir veli: „Neka se pripaze oni koji postupaju suprotno naređenju njegovu! – tj. naređenju Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, njegovog načina, njegovog sunneta i njegovog šerijata.

Vaše riječi i vaša djela treba da se mjere prema riječima i djelima njegovim, pa ako se budu slagali, to će biti prihvaćeno, a ako suprotno postupite, to će se negativno odraziti na vaše riječi i vaše djela, neće biti prihvaćena bez obzira ko to bio.“7

Sunnetski dokazi:

Irbad b. Sarije, radijallahu anhu, rekao je: „Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nam je održao vaz (govor), pa smo rekli: ‘Allahov Poslaniče, kao da je ovo oproštajni govor, pa nam nešto oporuči!’  Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: ‘Ostavio sam vas na jasnome putu i uputi, noć na tom putu je jednako jasna kao i njen dan, i neće sa njega skrenuti osim onaj ko je propao.’“8

Abdullah b. Omer prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Ko se okrene od moga sunneta, nije moj.“9

Tumačeći ovaj hadis, Ibn Hadžer veli: „Ovdje se misli na Poslanikov put, a ne na sunnet koji je nasuprot farza. Okretanje od nečega znači usmjeravanje ka nečemu drugom.

Dakle, hadis znači: Ko napusti moj put i krene nekim drugim putem, ne pripada meni.“10

Imajući u vidu sve ove kur’ansko-hadiske tekstove, dolazimo do zaključka da je slijeđenje Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, obaveza svakom muslimanu.

  1. El-Hašr, 7.
  2. Tefsirul-Kur'anil-azim, 8/65.
  3. Fethul-Kadir, 5/263.
  4. En-Nisa, 65.
  5. Tefsirul-Kur'anil-azim, 2/359.
  6. En-Nur, 63.
  7. Tefsirul-Kur'anil-azim, 6/89-90.
  8. Bilježi ga Ibn Madže, br. 43, str. 20, a ispravnim ga je ocijenio Albani u Sunenu Ibn Madžea.
  9. Bilježi ga Buhari, br. 5063, str. 968.
  10. Fethul-Bari, 9/105.

Vjerovanje Bošnjaka