Druženje sa novotarima i grješnicima
Jedna od najvećih prepreka koje utiču na ostavljanje i neslijeđenje poslaničke prakse jeste druženje sa novotarima i grješnicima.
Novotari i grješnici svome sagovorniku pokušavaju da uljepšaju svoju zabludu nagovarajući ga da je prihvati predstavljajući mu je kao istinu.
Pa ukoliko nisu u mogućnosti da to ostvare, oni nastoje da ga navedu na činjenje grijeha ili novotarije.
Ukoliko ni to nisu u stanju da učine, najmanje što se u tom slučaju može desiti jeste da ih on ne upozori na njihovu zabludu, a može se desiti čak i da ostavi istinu na kojoj je bio.
Upravo zbog toga, naši dobri prethodnici mnogo su kritikovali druženje sa novotarima grješnicima i nevaljalcima.
Navodeći kazivanje o Omeru i Sabigu, Ebu Osman kaže: „Omer nam je u pismu napisao da se ne družimo i da ne sjedimo sa njim i kazao je: ‘Kada bi on sjeo među nas stotinu, mi bismo se razišli.’“1
Ibn Abbas je kazao: „Ne sjedi sa novotarima i sljedbenicima strasti i prohtjeva, jer sjedenje sa njima uzrokuje bolest srca.“2
Mus’ab. Sa’d je rekao: „Ne sjedi sa onim ko je iskušan slijeđenjem strasti i prohtjeva, jer će te, ukoliko to učiniš, zadesiti jedna od svije stvari: ili ćeš i ti podleći tim iskušenjima, pa ćeš se povesti za njim, ili će te uznemiriti prije nego što se rastaneš sa njim.“3
Mufeddal b. Muhelhel objašnjava kako novotari koriste priliku da šire svoje novotarije: „Kada bi ti novotar, dok sa njim sjediš, govorio o novotarijama i podsticao te na njih, ti bi ga ostavio i napustio, ali on ti na početku govori hadise, a zatim ti spomene neku novotariju koja pogodi tvoje srce. Pa kada se to desi, kada će ti onda ta novotarija izaći iz srca?“4
Neki čovjek je kazao Ibn Sirinu: „Jedna osoba (novotar) želi da te posjeti, ali ti neće ništa govoriti.“ On reče: „Reci toj osobi da mi ne dolazi, jer srce čovjekovo je slabo, a ja se bojim da od njega ne čujem neku riječ zbog koje se moje srce neće moći vratiti u prethodno stanje.“5