Vjerovanje Bošnjaka
galaxy wallpaper
Šehadet

Dokazi iz Kur’ana i u sunneta da je Allah iznad Arša

  1. Neispravno razumijevanje da je Allah svojim bićem na svakom mjestu
  2. Dokazi iz Kur’ana i u sunneta da je Allah iznad Arša
  3. Šubha (sumnja) u vjerovanju da je Allah na svakom mjestu
  4. Da li je dozvoljeno davati prednost običajima nad praksom Poslanika ﷺ ?
Kur’anski dokazi po ovom pitanju su mnogobrojni, a neki od njih su:

Prvi: Direktni i jasni kur’anski iskaz o tome da je Uzvišeni Allah iznad Arša. Takvih iskaza imamo sedam i svi oni ukazuju na uzvišenje i uzdignuće. Ovaj iskaz nije dvosmislen niti se može protumačiti osim onako kako je kazan:

On je Onaj koji je i nebesa i Zemlju za šest dana stvorio, a zatim se nad Aršom uzvisio (uzdigao).1

U našem prijevodu značenja Kur’ana, od Besima Korkuta, riječ isteva (uzdigao) je prevedena kao istevla (zagospodario), i to je greška, zato što se prevodilac koristio tefsirom od Zemahšerija, a on je bio poznati mutezila i nije bio od ehli-suneta vel-džemata, a poznato je da mutezile negiraju sve Allahove osobine, pa i ovu.

Prenosi se da je Evza’i kazao: „Mi i tabi’ini složno smo govorili: ‘Allah je iznad Arša, i vjerujemo ono što je preneseno u Sunnetu po pitanju Njegovih osobina.’“2

Drugi: Direktni i jasni kur’anski iskaz o Allahovoj apsolutnoj uzvišenosti (el-‘uluvv). Na više se mjesta u Kur’anu Allah opisuje svojstvima El-Alijj / Uzvišeni i El-E’ala / Svevišnji.

Uzvišeni Allah kaže:

On je Uzvišeni, Veličanstveni!3

Hvali ime Gospodara svoga Svevišnjeg.4

Ovo je jasna naznaka apsolutne uzvišenosti koja ukazuje na sve stepene uzdizanja, bićem, snagom i nadmoći.

Treći: Jasni govor o tome da je Allah uzvišen iznad, a vezan je za česticu min, kao što Allah kaže:

Boje se Gospodara svoga, Koji je iznad njih.5

Nekada se ta uzvišenost spominje bez ove čestice:

 I jedini je On Vladar nad robovima Svojim.6

Izraz koji je vezan za česticu min je jasni tekst koji se ne može drugačije protumačiti, dok je izraz bez te čestice iskaz čije se značenje jasno razumije i kao takav ne prihvata nikakav vid tumačenja mimo onoga kako je iskazano.

Razlog tome jeste što je pravilo da se iskaz tumači onako kako je izrečen, dok za metaforu treba imati dokaz, a u ovome slučaju on ne postoji.

Četvrti: Jasno kazivanje da se drugi k Njemu uspinju (el-urudž):

 K Njemu se penju meleki i Džibril.7

El-urudž je penjanje u visinu.

Peti: Jasan iskaz da se Njemu penju (es-su’ud):

 K Njemu se dižu lijepe riječi.8

Es-su’ud je izraz koji ukazuje na kretanje odozdo prema gore.

Šesti: Jasna naznaka da se neka stvorenja ka Njemu uzdižu, kao što se o Isau, sinu Merjeminom, kaže:

Već ga je Allah uzdigao Sebi…9

Ja ću ti dušu uzeti, i k Sebi te uzdignuti…10

Također, kada govori o dobrim djelima, kaže:

 …a dobra djela ih uzdižu.11

U mnogim hadisima i predajama spominje se uzdizanje dova i molbi ka Allahu, onih koji su u potrebi i onih kojima je učinjena nepravda. Sve to ukazuje da je Allah uzvišen iznad svega.

Sedmi: Jasna naznaka o spuštanju Knjige od Njega, kao što kaže:

Objavljivanje (spuštanje / tenzil) Knjige od Allaha, Silnog i Mudrog.12

Objava je (spuštena / tenzil) od Svemilosnog, Milostivog.13

Donosi ga (spušta / nezele bihi) povjerljivi Džibril.14

Mi Kur’an pun mudrosti objavljujemo (enzelnahu / spuštamo), i na istinit način se on objavljuje.15

Reci: „Od Gospodara tvoga objavljuje ga (spušta / nezzelehu) melek Džibril kao istinu.“16

Spuštanje biva odozgo prema dolje, što ukazuje da je Allah iznad svega.

Dokazi iz Sunneta

Prvi: Pitanje Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o tome gdje je Allah, kao npr. što je pitao robinju, pa mu je ona kazala da je na nebesima. Nakon toga je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Oslobodi je, ona je vjernica.“17

Pitanje o tome gdje je Allah i odgovor robinje da se On nalazi na nebesima je jasan dokaz da je Allah iznad stvorenja.

Nemoguće je da Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upućuje pitanja koja nemaju smisla i značenje jer je on čist od toga, kao što je čist i od toga da podrži neispravan odgovor.

Tumačeći ovaj hadis, imam Darimi veli: „Ovo je dokaz da čovjek koji ne zna da je Allah na nebesima i da nije na zemlji, nije vjernik.“18

Hadis o robinji i njenom odgovoru jedan je od najispravnijih hadisa koji govore na temu uzvišenosti Allaha, i učenjaci ehli-sunneta koriste ga kao dokaz za potvrdu toga.19

Drugi: Pokazivanje Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, svojim prstom prema nebesima, prilikom arefatske hutbe, kada je, obraćajući se Allahu, kazao: „Allahu moj, budi svjedok.“20

To je ponovio tri puta. Ovakav postupak ukazuje da je Allah uzvišen iznad Svojih stvorenja, jer da nije tako, onda pokazivanje prstom prema nebesima ne bi imalo smisla.

Razumski dokaz

On se sastoji u sljedećem: Kada je Uzvišeni Allah stvorio stvorenja, to stvaranje moglo je da se desi unutar Njegovog Bića, ili van Njega, ili pak ni unutar, a ni van Njega.

Što se tiče prvog, tj. da se stvaranje desilo unutar Bića, to je ništavno i neispravno po jednoglasnom stavu i nas, a i onih koji se sa nama ne slažu.

Iz ovakvog govora proističe da je Uzvišeni Allah mjesto dešavanja i događaja, te raznih prljavština i nečistoća. Allah je visoko iznad ovog opisa i čist je od toga. Ovakav stav zastupaju hululije i on je vid nevjerstva.21

Što se tiče trećeg, tj. da se ono nije desilo ni van, a ni unutar Njega, to je razumski nemoguće, jer iz takvog zaključka proističe da Uzvišeni Allah ne postoji nikako.

Ovaj stav zastupaju džehmijje (oni koji negiraju Allahova imena i svojstva) i njihovi sljedbenici, i ovakav stav je također vid nevjerstva.

Što se tiče drugog, tj. da ih je stvorio izvan Svoga Bića, iz tog proizlazi da su oni odvojeni od Njega i da je On iznad njih. Pa pošto je odvojen od stvorenja, onda, ili je iznad njih, ili je ispod, ili ispred ili je iza, ili je, pak, sa njihovih strana.

Najpriličniji opis za Allaha jeste da je On iznad stvorenja, jer takvo svojstvo je osobina savršenosti.22

Dokaz zasnovan na fitri – neiskvarenoj prirodi čovjeka

Sva stvorenja, po svojoj čistoj prirodi, prilikom dove dižu ruke prema nebesima, i prilikom obraćanja Allahu, srca svoja usmjeravaju ka visinama.

Ovo je nešto što je Allah dao Svojim stvorenjima u njihovoj prirodi i nisu to spoznali od poslanika. Svoje srce sa željama i potrebama usmjeravaju ka Allahu tražeći ga u nebeskim visinama.

Robinja koju je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pitao o tome gdje je Allah dala je odgovor zasnovan na svojoj neiskvarenoj prirodi, a taj odgovor potvrđen je i od strane Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji je posvjedočio da je ona vjernica.

  1. El-Hadid, 4.
  2. Bilježi ga Bejheki u djelu El-Esmau ves-sifatu, 2/150. Pogledati: Fethul-Bari, 13/406. Ibn Hadžer veli da mu je lanac prenosilaca dobar. Pogledati: Idžtima’ul-džujušil-islamijje, 2/131; Medžmu'ul-fetava, 5/39.
  3. El-Bekare, 255.
  4. El-E'ala, 1.
  5. En-Nahl, 50.
  6. El-En'am, 61.
  7. El-Me'aridž, 4.
  8. Fatir, 10.
  9. En-Nisa, 158.
  10. Ali Imran, 55.
  11. Fatir, 10.
  12. Ez-Zumer, 1.
  13. Fussilet, 2.
  14. Eš-Šu'ara, 193.
  15. El-Isra, 105.
  16. En-Nahl, 102.
  17. Bilježi ga Muslim, br. 33, str. 221.
  18. Er-reddu alal-džehmijjeh, str. 271.
  19. Pogledati: Isbatu sifetul-uluvv, str. 69.
  20. Bilježi ga Ahmed, 18/286, br. 11762, a ispravnim ga je ocijenio Arnaut. Imam Hejsemi u djelu Medžme'uz-zevaid, 1/139, kaže da su mu prenosioci ocijenjeni pouzdanim.
  21. Hulul je izraz koji ukazuje da je jedno tijelo sastavni dio drugog. Et-Ta'rifat, str. 92. Novotari pod ovim pojmom misle na spuštanje (ulazak, utjelovljenje) Bića Allahovog u ljudsko biće, tako da je stvorenje sastavni dio Tvorca.
  22. Pogledati: El-Esmau ves-sifat, 2/116; Medžmu'ul-fetava, 5/5; Šerhul-akidetit-Tahavijje, 2/380.

Vjerovanje Bošnjaka