Vjerovanje Bošnjaka
Šehadet

Davanje prednosti govoru i mišljenju predaka i velikana i šejhova nad potvrđenim šerijatskim tekstovima

  1. Neznanje
  2. Povođenje za strastima i prohtjevima
  3. Davanje prednosti govoru i mišljenju predaka i velikana i šejhova nad potvrđenim šerijatskim tekstovima
  4. Davanje prednosti razumu nad ispravnim šerijatskim dokazima
  5. Šutnja učenih
  6. Druženje sa novotarima i grješnicima

Jedan od uzroka koji sprječava slijeđenje Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, je i davanje prednosti govoru predaka i velikana  nad potvrđenim šerijatskim tekstovima.

Allah kaže:

A kada im se kaže: “Pristupite onome što Allah objavljuje, i Poslaniku!“ – oni odgovaraju: “Dovoljno nam je ono što smo od predaka naših zapamtili.“ – Zar i ako preci njihovi nisu ništa znali i ako nisu na Pravome putu bili?!1

Ibn Kesir veli: „Kad se pozovu u Allahovu vjeru, na Njegov zakon, na izvršenje onog što je On učinio obaveznim i ostavljanje onog što je On zabranio, kažu: ‘Dovoljni su nam pravci i postupci koje smo zapamtili od naših očeva i djedova.’

Uzvišeni Allah kaže: Zar i ako preci njihovi nisu ništa znali i ako nisu na Pravom putu bili?!  – tj. oni ne razumiju Istinu, niti je spoznaju, niti se prema njoj upućuju, pa kako ih mogu slijediti, a činjenice su ovakve: njih slijedi samo onaj ko je veća neznalica od njih i ko je još više zalutao.“2

Allah kaže:

Na Dan kad se njihova lica u vatri budu prevrtala, govoriće: “Kamo sreće da smo se Allahu pokoravali i da smo Poslanika slušali!“

I govoriće: “Gospodaru naš, mi smo prvake naše i starješine naše slušali, pa su nas oni s Pravoga puta odveli; Gospodaru naš, podaj im dvostruku patnju i prokuni ih prokletstvom velikim!“3

Ševkani veli: „Prvaci i starješine spomenuti u ajetu su poglavari i vođe koji su upravljali njihovim ovosvjetskim poslovima i koje su oni slijedili.“4

Kada je Urve b. Zubejr kazao: „Ebu Bekr i Omer to nisu činili, Ibn Abbas je odgovorio: ‘Tako mi Allaha, ukoliko ne prestanete sa tim, On će vas kazniti.

Mi vam prenosimo od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a vi nam kazujete riječi Ebu Bekra i Omera.’“5

Iz ovog se jasno vidi da ashabi nisu davali prednost nad Poslanikom ni najboljima od njih.

Prenosi se da je Omer b. Abdulaziz kazao: „Pored prakse koju je uspostavio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, tj. Sunnet, niko nema pravo na svoje mišljenje.“6

Imam Šafija kaže: „Ljudi su složni da niko nema pravo, zbog nečijeg govora, ostaviti Sunnet, tj. poslaničku praksu nakon što mu ona bude jasno predstavljena.“

Također se od njega ispravnim putem prenosi: „Pored sunneta Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, niko nema pravo da iznosi svoje mišljenje.“7

Ibn Huzejme veli: „Kada nam se prenese ispravna predaja od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, niko nema pravo na svoj stav.“8

  1. El-Maide, 104.
  2. Tefsirul-Kur'anil-azim, 3/211-212.
  3. El-Ahzab, 66-68.
  4. Fethul-Kadir, 4/404.
  5. Džamiu bejanil-ilmi ve fadlihi, br. 2377, 2/1209-1210.
  6. I'alamul-muvekki'in, 2/201.
  7. Prethodni izvor, 2/201.
  8. Prethodni izvor, 2/201.

Vjerovanje Bošnjaka