Vjerovanje Bošnjaka
Rukja, hamajlije, sihr,  Sihr

Salijevanje strave

Strava se salijeva kada osobu pogodi veliki strah bilo to u snu ili na javi. Nekada uzrok straha bude džinski dodir, sihr ili urok. Osobe koje salijevaju stravu u većini slučajeva su žene.

Način salijevanja strave: Lice onoga kome se salijeva strava prekrije se platnom crvene boje, ispred njega se stavi posuda sa vodom.

Onaj ko salijeva stravu u kašiku stavi komad olova, zatim kašiku stavi na vatru da se olovo istopi, a zatim na to olovo prouči sure Ihlas, Felek i Nas i doda još neke riječi koje nisu razumljive.

Nakon toga olovo istrese u vodu koje dobije neki neodređeni oblik. Zatim, gledajući u olovo, saopšti onome kome salijeva stravu razlog njegovog straha, i šta se desilo.

Poslije toga onaj kome se salijeva strava pije tu vodu, zatim pokvase mu se vrhovi ruku i nogu, kao i lice.

Ovo kvašenje vodom biva suprotno od rasporeda kojim se uzima abdest. Na taj način se završava salijevanje strave.

Salijevanje strave poznato je skoro svakom muslimanu i veoma je rašireno, a posebno se izvodi nad djecom.

  • Propis salijevanja strave:

U ovom obliku rukje (salijevanje strave) primjećujemo da se spajaju rukja (liječenje) putem ajeta i rukja putem nerazumljivih, nejasnih i nepoznatih izraza i riječi, tako da je haram salijevati stravu na ovakav način, jer ona sadrži dozvoljeni i nedozvoljeni vid liječenja.

Nedozvoljeni vid liječenja je zbog toga što ne ispunjava jedan od uvjeta valjanosti rukje, a on je da ona mora biti na arapskom ili na jeziku čije je značenje poznato i razumljivo.

Propis ovakvog liječenja zavisi od značenja nepoznatih riječi koje se koriste u samoj rukji.

Ako se radi o riječima koje nemaju značenje, a njima se ne namjerava dozivanje i traženje pomoći od nekog mimo Allaha, te onaj ko ih uči samo želi da ih spominje kako bi pokazao da zna nešto što drugi ne zna, onda je to zabranjeno djelo, laž i veliki grijeh, međutim, ne radi se o nevjerstvu.

Ako su, pak, ove riječi imena džina, koje učač doziva kako bi prisustvovali liječenju i od njih traži pomoć, onda nema sumnje da se radi o širku i nevjerstvu u Allaha.

Razlog tome što je rukja vid dove, a doviti i pomoć tražiti od nekog mimo Allaha je širk u ibadetu, tj. veliki širk.

Imam Nevevi veli: „Rukja čije značenje je nepoznato ili koja nije na arapskom jeziku je nedozvoljen, pokuđen vid rukje, jer postoji mogućnost da sadrži riječi nevjerstva, nešto što je blisko njemu ili pokuđeno.“[1]

U komentaru Tahavije stoji: „Također se svi slažu u tome da nije dozvoljeno izgovaranje bilo kakve bajalice, vračalice ili zakletve koje u sebi sadrže višeboštva (širk), makar se time pokoravali džini i dr, kao što nije dozvoljeno izgovarati ni bilo koji drugi govor u kojem ima nevjerstva.

Isto tako, nije dozvoljeno ni izgovaranje nečega čiji se smisao ne zna, zbog mogućnosti da u tome bude elemenata višeboštva za koje čovjek ne zna. Zbog toga Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, veli: ‘Nema smetnje da se koristi rukja koja u sebi ne sadrži širk.'”[2]/[3]

Međutim, način salijevanja strave ukazuje da su ove nerazumljive riječi imena džina kojim se potpomaže onaj ko salijeva stravu, te ova rukja poprima hukm / propis rukje koja u sebi ima širka, te je kao takva zabranjena i haram.

Dokaz tome je činjenica da on gleda u oblik olova te saopštava bolesnome razlog njegovog straha.

Bolesni misli da on to zaključuje na osnovu oblika olova, a ustvari on je sa nepoznatim riječima prizivao džine, koji su ga obavijestili o onome što se desilo, jer postavlja se pitanje kako bi on inače znao šta se desilo svima onima koji mu dolaze bez obzira bili oni blizu ili daleko od njega.

Nakon toga se bolesniku pokvase ruke, noge i lice tom vodom i popije je, te s njim u kontakt dođu džini koji su prizivani kako bi olakšali ili ublažili strah prouzrokovan od strane drugih džina.

Zatim, postavlja se pitanje zbog čega se onome kome se salijeva strava prekriva glava crvenim platnom ili zbog čega mu se kvase dijelovi tijela koji se inače peru prilikom uzimanja abdesta i to po rasporedu suprotnom od rasporeda abdesta.

 Nema sumnje da sve ovo od onoga ko salijeva stravu traži džin koji je sa njim stupio u kontakt.

Prema tome, salijevanje strave je haram, jer u sebi sadrži širk, i postoji velika opasnost da džini koji su stupili u kontakt sa bolesnom osobom u budućnosti prave probleme toj osobi, utičući na njeno psihičko ili fizičko stanje.

Vjerovanje Bošnjaka između ispravnog i pogrešnog; Knjiga 9: Rukja, hamajlije i sihr – mr. Jakub Alagić

[1] Šerhun-Nevevi li Sahihi Muslim, 14/168.

[2] Bilježi ga Muslim, br. 64, str. 972.

[3] Šerhul-akidetit-tahavijjeh, 2/765.

Vjerovanje Bošnjaka