Upozoravanje na djela koja vode ka devijacijama u tevhidu
Buhari i Muslim bilježe da Huzejfa b. Jeman kaže: “Ljudi su Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pitali o dobru, a ja sam ga pitao o zlu, bojeći se da me ne snađe, te sam rekao: ‘Allahov Poslaniče, mi smo bili u neznaboštvu i zlu, pa nam je Allah darovao ovo dobro. Da li će poslije ovog dobra biti zla?’ ‘Da.’ – reče on. ‘A da li će poslije toga zla biti dobra?’ – upitao sam opet. ‘Da,’ – odgovorio je on – ‘ali će u njemu biti crnila.’ ‘A šta je njegovo crnilo?’ – upitao sam, a on je odgovorio: ‘Ljudi koji će upućivati mimo moje upute! To ćeš znati i osuditi.’ ‘A da li će poslije toga dobra biti zla?’ – upitao sam. ‘Da,’ – reče on – ‘to su oni koji pozivaju u Džehennem. Ko im se odazove, oni će ga baciti u njega!’ ‘Allahov Poslaniče,’ – rekao sam – ‘opiši nam ih!’ ‘Oni su od naše kože i govore našim jezikom.’ – reče on. ‘Pa šta mi naređuješ ako me to snađe?’ – upitao sam, a on je odgovorio: ‘Drži se zajednice muslimana i njihovog vođe.’ ‘A ako kod njih ne bude zajedništva niti vođe?’ – upitao sam. ‘Onda se izdvoji iz tih svih grupa (sekti), pa makar morao gristi korijen stabla, sve dok te ne zatekne smrt u tom stanju.’ – odgovorio je on.”[1]
Pod zlom u hadisu se misli na smutnju i iskušenja, slabljenje primjene islama, zabludu i novotariju, te nestanak dobra.
Oni koji pozivaju u Džehennem, tj. ljude će pozivati u zabludu i odvraćat će od Pravog puta raznim načinima obmane.[2]
Polazeći od ovog hadisa, zaključujemo da je jedno od najboljih sredstava ispravljanja devijacija u tevhid-ibadetu, upozoravanje na sve uzroke koji vode ka tim devijacijama.
Nema sumnje da će se čovjek kloniti svega toga, ako spozna i bude svjestan stvarnosti onoga što dovodi do grešaka u ovom polju. Isto tako, ako zna stvarnost toga, neće ustrajavati u greškama, nego će se vratiti na Pravi put.
I upravo je ovo bila praksa našeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji je, kao što je pojasnio svako dobro koje je potrebno ummetu, također upozorio na opasnost svakog zla.
Imajući u vidu da je prevencija bolja od liječenja, on je upozorio na opasnost svih novotarija, pogrešnih uvjerenja i slijeđenja puta šejtana.
Također, upozorio je i na opasnost povođenja za strastima i zabludjelim vođama kao i na druge uzroke koji dovode do devijacija u tevhidu ibadeta.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao je: „Čuvajte se novih stvari u vjeri, jer svaka novina u vjeri je novotarija, svaka novotarija je zabluda, a svaka zabluda vodi u Vatru.“[3]
Rekao je i ovo: „Ko se okrene od moga sunneta, ne pripada meni.“[4]
Ovaj hadis obuhvata sve što je u koliziji sa Njegovom praksom.
Kada je u pitanju pojava zla i razilaženja, on nas je uputio da se svega toga klonimo, kazavši: ”Onda se izdvoji iz svih tih grupa (islamskih sekti i modernističkih pravaca).”[5]
Neki od uzroka koji vode ka devijacijama u polju tevhid-ibadeta, a kojih se obavezno treba kloniti su također: ekstremizam, povođenje za strastima i prohtjevima, praktikovanje džahilijjetskih običaja, slijeđenje zabludjelih učenjaka, ateizam, modernistički pokreti, slijeđenje islamskih sekti i frakcija, oponašanje nevjernika, popuštanje u islamu, smutnje, povođenje za zapadnom ideologijom (tagrib), bavljenje kelamom (skolastikom), i dr.
Većina ovih uzroka je spomenuta i pojašnjenja, tako da nema potrebe da se na ovome mjestu ponavlja.[6]
Vjerovanje Bošnjaka između ispravnog i pogrešnog; Knjiga 13: Otklanjanje devijacija u akidi – mr. Jakub Alagić
[1] Bilježe ga Buhari, br. 3606, str. 653, i Muslim, br. 51, str. 830.
[2] Iršadus-sari li šerhi Sahihil-Buhari, 6/55.
[3] Bilježe ga Ebu Davud, br. 4607, str. 832; Hakim, 1/174, koji kaže da je vjerodostojan, i da nema mahane, a sa njim se slaže i Zehebi.
[4] Bilježi ga Buhari, br. 5063, str. 968.
[5] Bilježi ga Buhari, br. 3606, str. 653, i Muslim, br. 51, str. 830.
[6] Pogledati poglavlje o uzrocima koji su doveli do grešaka u tevhid-ibadetu.