Izbjegavanje griješnika (hedžr)
Izbjegavanje griješnika jedan je od Poslanikovih načina ispravljanje grešaka, posebno ako su one ogromne i opasne, kao što je to pojasnio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.
Primjer tome je kazivanje o Kabu b. Maliku i njegova dva druga koji su izostali iz Pohoda na Tebuk, nakon što se Poslaniku potvrdilo da oni za taj izostanak nemaju opravdanja, tj. nakon što su oni to i priznali.
Poslanikovo, sallallahu alejhi ve sellem, izbjegavanje bilo je uzrokom ispravljanja grešaka koje su se dešavale u njegovo vrijeme.
Izbjegavanje griješnika biva zbog vjerske koristi, a i zbog koristi samog griješnika, a ne iz ovodunjalučkih interesa. Svrha tog izbjegavanja jeste da se griješnik pokaje i vrati na Ispravnu stazu.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izbjegavao je Kaba i njegove drugove pedeset noći, nakon čega su se oni pokajali i Allah im oprostio.
Također, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izbjegavao je i svoje supruge mjesec dana.
Omer, radijallahu anhu, izbjegavao je Sabiga b. Asela koji se raspitivao o manje jasnim (mutešabih) kur’anskim ajetima, što je dovelo do pozitivnih rezultata.
Kab b. Malik kazuje: „Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio je ljudima da sa nama trojicom, između ostalih, koji su izostali (iz Pohoda), razgovaraju.
Ljudi su nas počeli izbjegavati i toliko su se prema nama promijenili da mi se zemlja promijenila, da to nije više bila ona zemlja koju sam poznavao. U takvom stanju smo ostali pedeset noći.
Što se tiče mojih prijatelja (druga dvojica) oni su se izolirali, sjedili su u svojim kućama i plakali.
A što se mene tiče, ja sam bio mlađi i izdržljiviji od njih, pa sam izlazio i prisustvovao namazu sa muslimanima i obilazio čaršije. Međutim, niko mi se nije obraćao.
Dolazio bih i Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i selam mu nazivao dok je sjedio na svom mjestu poslije namaza, pitajući se: ‘Da li je pokrenuo svoje usne odgovarajući mi na selam, ili nije?’ Zatim bih klanjao u njegovoj blizini i krišom ga gledao, pa kada bih se predao namazu, on bi se okrenuo prema meni, a kad bih se okrenuo prema njemu, on bi se okrenuo od mene.
I kad mi se njihovo izbjegavanje oduljilo, otišao sam i popeo se na zid ograde (vrta) Ebu Katadea.
On bijaše moj amidžić i najdraži mi od svih ljudi. Nazvao sam mu selam i, tako mi Allaha, nije mi odgovorio.
Rekoh mu: ‘Ebu Katade, preklinjem te Allahom, znaš li ti da ja volim Allaha i Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem?’ On je šutio, pa sam ga ponovo preklinjao, pa je šutio, pa sam ga ponovo preklinjao (Allahom), pa je rekao: ‘Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju…’ Moje oči se tada ispuniše suzama, okrenuh se i preskočih zid…
Nakon što sam pedesete noći ujutro klanjao sabah na jednoj od naših kuća, te dok sam sjedio u stanju (halu) koje samo Allahu spominjem, u duši mi se stislo a zemlja mi, ma koliko prostrana bila, postala tijesna, čuo sam nekoga kako, ispevši se na vrh brda Sel’ iz sveg glasa doziva: ‘O Kabe b. Malik, raduj se (muštuluk)!’ Ja sam odmah pao na sedždu. Znao sam da je stiglo olakšanje.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je, nakon što je klanjao sabah-namaz razglasio da nam je Allah oprostio.“[1]
Ovaj način se treba koristiti ako će od njega biti koristiti i ako će uroditi plodom. Međutim, ako se izbjegavanjem neće postići ništa, onda od njega nema koristi, i čak nije ni propisano ukoliko će doprinijeti još većem neredu i griješenju.
Ibn Tejmijje veli: „Ako će se izbjegavanjem postići pozitivni rezultati ili otkloniti negativnosti, onda je ono propisano i šerijatom opravdano.
A ako će prouzrokovati još veći nered, u tom slučaju ne treba posezati za njim i njegovo korištenje nije propisano.“[2]
Dakle, osoba koju izbjegavamo treba da bude osoba na koju će taj postupak uticati, jer nisu svi ljudi na istom stepenu.
Isto tako, onaj ko želi da izbjegava nekoga treba biti poštovan kod onoga koga izbjegava, jer u suprotnom, cilj neće biti ostvaren, nego će to griješniku dobro doći kako bi se odmorio od opominjanja.
Vjerovanje Bošnjaka između ispravnog i pogrešnog; Knjiga 13: Otklanjanje devijacija u akidi – mr. Jakub Alagić
[1] Bilježe ga Buhari, br. 4418, str. 799, i Muslim, br. 53, str. 1191.
[2] Medžmu’ul-fetava, 28/216-217.