Vjerovanje Bošnjaka
a group of white chess pieces
Ispravno vjerovanje,  Menhedž

Zabrana novotarija u vjeri

  1. Uvažavanje i poštivanje kur’ansko-hadiskih tekstova i upozoravanje na suprotstavljanje
  2. Uzimanje Kur’ana i Sunneta za sudiju u bilo kakvim razilaženjima i sporovima
  3. Muhkem (jasni) i mutešabih (manje jasni ajeti)
  4. Nisu odbacivali jedan dio objave, a drugi prihvatali
  5. Sunnet je objava od Allaha i ne suprotstavlja se Kur’anu
  6. Sunnet kao izvor vjerovanja i ahad predaje
  7. Slabi hadisi se nisu uzimali niti koristili
  8. Objava i razum nisu u koliziji
  9. Ova vjera je potpuna i Kur’an i Sunnet su dovoljni za sve
  10. Prihvatanje teksta i odbacivanje te’vila
  11. Zabrana novotarija u vjeri
  12. Bavljenje apologetikom (ilmul-kelamom) i filozofijom
  13. Samo se Poslanik alejhiselam slijedi bespogovorno
  14. Pravednost u ophođenju prema suprotnoj strani

Muslimani prvih generacija bili su na čistom vjerovanju kojem je pozivao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i nisu imali nikakvih novotarija, bili su branik i bedem ispravnog vjerovanja, štiteći ga od bilo kakvih nedostataka i novotarija, čvrsto slijedeći Poslanikove riječi: “Svaka novotarija je stranputica i dalalet, a svaka stranputica odvodi u Vatru.” 1

Novotarija je sve ono što Uzvišeni Allah u vjeri nije dozvolio, niti su ga praktikovali Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i njegovi ashabi.

 Novotariju je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, protumačio u sljedećem hadisu: „Ko uradi neko djelo koje nije u skladu sa propisanim, ono mu neće biti primljeno.“2

Zbog toga su muslimani najboljih generacija upozoravali na sve vrste novotarija, bile one u vjerovanju ili u ibadetima, za razliku od islamskih sekti koje su svoje vjerovanje bazirale na mnogim novotarijama. A ibadeti su im pomiješani sa novotarijama, do te mjere da ne znaju šta je ispravno, a šta neispravno.

Muslimani prvih generacija su također smatrali da su novotarije opasnije po vjeru muslimana od velikih grijeha, jer se novotarije smatraju vjerom i njihovim širenjem može se u potpunosti ugroziti ono što je od vjere ispravno, za razliku od velikih grijeha za koje niko ne tvrdi da su sastavni dio vjere.

Ibn Tejmijje je kazao: „Novotarija je gora od grijeha, kao što kaže Sufjan es-Sevri: ‘Iblisu je draža novotarija od grijeha, jer se od grijeha može pokajati, dok je pokajanje od novotarije teže učiniti.’“3/4

Na ovo ukazuje i sljedeći ajet:

 …na Dan kada će neka lica pobijeljeti, a neka pocrnjeti. 5

Tumačeći ovaj ajet, Ibn Abbas veli: „Oni čija će lica pobijeljeti su sljedbenici Sunneta i džemata i učenjaci, a oni kojima će lice pocrnjeti su sljedbenici zablude i novotari.“6

Na opasnost inoviranja u vjeri ukazuje i predaja u kojoj Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Allah je prokleo onoga ko odobrava i podržava onoga koji uvodi novotarije.“7

Šejh Sulejman kaže: „Novotara podržava onaj ko bude zadovoljan novotarijom, zaštiti ga i ne osudi ga.“8

Dakle, prijeti se prokletstvom svakome onome ko bude zadovoljan novotarijom, podrži novotara i pomogne ga ili širi njegova novotarska učenja.

Zbog toga su se muslimani prvih generacija maksimalno trudili da upozore na opasnost novotarija i na sve one koji u njih pozivaju i čine ih.

Zbog bitnosti ove teme, zbog opasnosti novotarija po vjeru, gdje mogu da u potpunosti ili djelimično unište vjeru muslimana, te zbog nemarnosti muslimana Bosne i njihove uleme po ovom pitanju, spomenut ćemo riječi selefa koji jasno osuđuju ne samo novotarije i novotare nego čak i druženje sa njima.

Ibn Abbas veli: „Budite ustrajni i slijedite predaju, a čuvajte se inoviranja u vjeri.“9

I kazao je: „Ne sjedi sa novotarima i sljedbenicima strasti i prohtjeva, jer sjedenje sa njima uzrokuje bolest srca.“10

Ibn Mesud kaže: „Slijedite (Sunnet)  i nemojte inovirati u vjeri, to će vas zaštiti svake zablude.“11

Ibn Mes’ud veli: „Srest će te ljude koji tvrde da vas pozivaju Allahovoj Knjizi, međutim, oni su je za leđa bacili. Zato, držite se znanja, čuvajte se inoviranja u vjeri i cjepidlačenja, i slijedite samo ono na šta ukazuju argumenti.“12

Prenosi se da je Omer kazao: „Čuvaj se racionalista, jer oni su neprijatelji Sunneta, govore shodno razumskim zaključcima, a ne po hadisu, pa su završili u zabludi, i druge u nju odveli.“13

Ejjub es-Sihtijani je rekao: „Neće se sljedbenik novotarije više zalagati u činjenju svoje novotarije, a da ga to neće više i udaljiti od Allaha.“14

Ebu Kilabe kaže: „Nikada čovjek ne uvede novotariju, a da ne zasluži sablju.“15

Hasan b. ‘Atije je rekao: “Neće jedan narod uvesti neku novu stvar u svoju vjeru, a da Allah neće istrgnuti neki od sunneta njihove vjere, i neće im ga vratiti sve do Sudnjeg dana!”16

Abdullah b. Mubarek kaže: „Sjedi sa siromasima, a čuvaj se sjedenja sa novotarima.“17

Hasan el-Basri kaže: „Ne sjedi sa onima koji se povode za prohtjevima, ne diskutuj sa njima, i ne slušaj od njih.“18

Ahmed b. Hanbel kaže: „Općenito, novotarima se ne treba potpomagati ni u čemu od pitanja vezanih za muslimane, jer je to veća šteta za vjeru. Ovome dodajemo i stav vođe pravovjernih koji smatra da se treba držati Sunneta i suprotstavljati se novotarima.“19

Također veli: „Temelj Sunneta kod nas jeste da se treba držati stava ashaba Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: ostaviti se novotarija jer je svaka novotarija zabluda.

U Sunnetu nema analogije i s njim se ništa ne poredi, niti se on može dokučiti na osnovu pukih razumskih promišljanja i prohtjevima.“20

On je pozivao da se sa njima ne sjedi, ne druži i ne savjetuje. Govorio je: „Ne savjetujte se i ne dogovarajte ni sa jednim novotarem u vezi sa vjerom i ne putujte zajedno sa njim.“21

Ma’an b. Isa kaže: Malik je govorio: „’Ne uzimaj znanje od četiri vrste ljudi (pa je između ostalog rekao): sljedbenika prohtjeva, koji tome poziva (ili je rekao: novotara koji poziva u novotarije).’“22

Navodeći kazivanje o Omeru i Sabigu, Ebu Osman kaže: „Omer nam je u pismu napisao da se ne družimo i da ne sjedimo sa njim, i rekao je: ‘Kada bi on sjeo među nas stotinu, mi bismo se razišli.’“23

Musa b. Sa’d je rekao: „Ne sjedi sa onim ko je iskušan slijeđenjem strasti i prohtjeva, jer će te, ukoliko to učiniš, zadesiti jedna od svije stvari: ili ćeš i ti podleći tim iskušenjima, pa ćeš se povesti za njim ili će te uznemiriti prije nego što se rastaneš sa njim.“24

Imam Malik b. Enes je rekao: “Onaj ko u islam uvede novotariju i smatra je dobrom (lijepom), taj kao da želi reći da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, pronevjerio Poslanicu, jer Allah je rekao: Danas sam vam vašu vjeru usavršio…  – pa ono što tada nije bila vjera, zasigurno nije ni danas vjera.“25

  1. Bilježi ga Nesai br. 1578, str. 260, a Albani ga smatra ispravnim.
  2. Bilježi ga Muslim, br. 18, str. 762.
  3. Hil'jetul-evlija, 7/26. Pogledati: Munakašetu kavli Sufjan fi tevbetil-mubtedi’i, str. 1014.
  4. Medžmu'ul-fetava, 11/472.
  5. Ali Imran, 106.
  6. Šerhu usulil-itikad, Lalekai, 1/79, br. 73. Pogledati: Tefsirul-Kur’anil-azim, 2/92.
  7. Bilježi ga Muslim, br. 43., str. 881.
  8. Tejsirul-azizl-hamid, str. 185. Pogledati: El-Kebair, str. 208.
  9. Ibn Veddah, str. 25.
  10. Adžuri, 61, a slično bilježi i Darimi, str. 71.
  11. Ibn Veddah, str. 10; Darimi u Mukaddimi (uvodu), poglavlje: Pokuđenost donošenja propisa na osnovu razuma, str. 69.
  12. Bilježi ga Darimi, 1/66; Lalekai, 1/87.
  13. Lalekai, 1/123; Bagdadi, El-Fekihu vel-Mutefekkih, 1/180; Ibn Abdulberr u El-Džami'u, str. 476.
  14. Hiljetul-evlija, 3/9.
  15. Prethodni izvor, 2/287.
  16. Prethodni izvor, 6/73.
  17. Lalekai, 1/137.
  18. Prethodni izvor, 1/133; Darimi, 110; Adžuri, 62.
  19. Tarihu Bagdad, 13/ 238.
  20. Risale Abdus b. Malik u sklopu Tabekatl-hanabile, 1/241; Lalekai, Šerhu usuli itikad ehlis-sunnet, 1/156.
  21. Et-Tabekat, 1/144.
  22. Et-Temhid, 1/66-67.
  23. Ibn Bettah, El-Ibanetul-Kubra, 1/414, br. 329.
  24. Prethodni izvor, 2/442, br. 380.
  25. El-I'tisam, 1/65., 2/535.

Vjerovanje Bošnjaka