Vjerovanje Bošnjaka
blue and black galaxy digital wallpaper
Menhedž,  Tevhid

Tevhīdur-rubūbijje – Allahova jednoća u gospodarstvu

Rububijjet je Allahovo svojstvo, derivirano iz imena Er-Rabb, a er-rab u arapskom jeziku ukazuje na nekoliko značenja, od kojih su: vladar, vlasnik kojem se pokorava, onaj ko popravlja1.

Tevhid rububijjeta je ubjeđenje da je Allah jedinstven u svojim postupcima.

Dokazi za tevhid rububijjet

Historija nije poznavala pravac koji je negirao postojanje Boga, osim malog broja materijalističkih filozofa, komunista i savremenih ateista koji su negirali Tvorca i Opskrbitelja.

Oni tvrde da svijet sam sebe održava, te smatraju da je vrijeme vječno. Pored negiranja Tvorca, oni negiraju i Sudnji dan i poslanike, bez bilo kakvog dokaza za te stavove.

O njihovom vjerovanju Allah kaže:

 „Postoji samo naš život zemaljski, živimo i umiremo, jedino nas vrijeme uništi.“ – govore oni. A oni o tome baš ništa ne znaju, oni samo nagađaju. 2

Na ispravnost tevhid-rububijjeta ukazuju Kur’an, Sunnet, razum i fitra (prirodnost koja je ugrađena u svakom čovjeku), međutim imajući u vidu da ateisti negiraju ispravnost Kur’ana i Sunneta, u dokazivanju njima da postoji Bog i ispravnost tevhid-rububijjeta treba dati prednost razumu i fitri.

Prvo: Razumski dokazi:

Jedan od dokaza postojanja Allaha je i postojanje nebesa i Zemlje, pa i postojanje svakog stvorenja. 

Razum nepobitno upućuje na dvije činjenice:

  • činjenica da dešavanja moraju imati onoga ko ih je proizveo.
  • uređenje i preciznost cijelog svijeta.

Kada su se u vrijeme Ebu Hanife pojavili oni koji su sumnjali i negirali postojanje Allaha kao Gospodara i Tvorca, on je sa njima diskutovao i dokazao im da nisu u pravu.

Ebu Hanife im je kazao: „Prije nego što počnemo razgovor, pričajte mi o lađi na Tigrisu koja je plovila i punila se sama od sebe hranom i drugim stvarima, odlazila i dolazila sama po sebi, i sve je to činila, a da niko njome nije upravljao.

Oni su kazali da je to nemoguće, te im on reče: Ako je takvo nešto nemoguće kada je u pitanju lađa, kako to da bude moguće sa ovim kosmosom?“3

Vidimo da, kada im je Ebu Hanife, prije nego što je počeo sa njima da raspravlja, naveo primjer lađe, kako su odmah razumski reagovali, i rekli da je to nemoguće, pa ako nije moguće da jedna mala, sićušna lađa sama sobom upravlja, kako je onda moguće da ovaj ogromni kosmos, sa svim što se u njemu nalazi, sam sobom upravlja sa maksimalnom preciznošću.

Nema sumnje da ovim ogromnim kosmosom može upravljati samo onaj koji ga je i stvorio, a to je Uzvišeni Allah.

Dakle, razum ukazuje na postojanje Allaha, i Njegovu jednoću u rububijjetu, potpunoj moći nad stvorenjima, i vladavini nad njima, a to se može dokazati razmatranjem znakova koje je Allah dao.

Razmatranje znakova i dokazivanje Allahovog rububijjeta putem njih vrši se na nekoliko načina, a najpoznatija su dva:

Prvi: Razmišljanje o Allahovim znakovima u stvorenjima (ljudima).

Život je jedan od dokaza Allahove veličine i jednoće u stvaranju u čemu On nema sudruga, kao što kaže Uzvišeni Allah:

 …a i u vama samima – zar ne vidite? 4

 …i duše i Onoga koji je stvori. 5

Zbog toga, kada bi čovjek duboko razmislio o sebi i čudima koja postoje u njemu samome, došao bi do saznanja da postoji Tvorac koji sve to uređuje, jer sam čovjek ne može da stvori ni kap sjemena od koje je nastao, ili da je pretvori u ugrušak,  niti da ugrušak pretvori u grudu mesa, niti da to u kosti pretvori, niti da kosti mesom zaodjene.

Drugi: Razmišljanje o Allahovim znakovima u kosmosu koji također ukazuju da je Allah Tvorac i Gospodar.

Allah nas podstiče da razmišljamo o Njegovim znakovima, kad kaže:

Mi ćemo im pružati dokaze Naše u prostranstvima svemirskim, a i u njima samim, dok im ne bude sasvim jasno da je Kur’an istina. A zar nije dovoljno to što je Gospodar tvoj o svemu obaviješten? 6

Onaj ko duboko razmisli o kosmosu, nebesima i Zemlji, zvijezdama, planetama, Suncu, Mjesecu, brdima, morima i rijekama, danima i noćima, doći će do saznanja da postoji Tvorac svega toga, koji svime upravlja i pod čijom je kontrolom sve.

Sve su to dokazi i znakovi da postoji jedan Bog, koji je Tvorac svega.

Mjesec se oko Zemlje obrne za 27 dana 7 sati 43 minute i 11,6 sekundi, a vrijeme obilaska Zemlje oko Sunca  je 365 dana 5 sati 48 minuta i 46 sekundi,  ko je taj koji sa ovakvom preciznošću upravlja, te da se svakog mjeseca, odnosno godine, ogromna dužina pređe za potpuno isti period.

Nema sumnje da je to onaj koji ih je i stvorio Uzvišeni Allah.

Možda će neko reći: Ja potvrđujem da postoji Bog koji je sve stvorio, međutim da li je sve ovo stvorio samo jedan ili više bogova?

Allah nas podučava kako da odgovorimo na ovo pitanje, opet kroz razumski dokaz, da ukoliko ima više bogova da bi se oni razišli i da bi nastao haos.

Dokaz koji ukazuje da je uređivač svijeta jedan Bog, jedan Gospodar koji nema sudruga, je ajet u kojem stoji:

Allah nije uzeo Sebi sina, i s Njim nema drugog boga! Inače, svaki bi bog, s onim što je stvorio, radio što bi htio, i jedan drugog bi pobjeđivao. 7

Drugo: Fitra kao dokaz:

Postojanje Allaha ugrađeno je u čovjekovu prirodu, kao što Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Svaki čovjek se rađa u prirodnoj vjeri.“8 – tj. u prirodnoj vjeri islamu, koja potvrđuje i priznaje postojanje Gospodara svjetova.

Također kaže: „Nema nikog a da se ne rodi u prirodnoj vjeri, pa ga njegovi roditelji učine kršćaninom, jevrejom ili vatropoklonikom.“9

Allah je u čovjekovu prirodu ugradio priznanje Njegove jednoće i nema nikog a da nije rođen u prirodnoj vjeri, kao što Uzvišeni kaže:

Ti upravi lice svoje vjeri, kao pravi vjernik, (fitri) djelu Allahovu, prema kojoj je On ljude načinio – ne treba se mijenjati Allahova vjera, ali većina ljudi to ne zna. 10

Poslanici njihovi su govorili: „Zar se može sumnjati u Allaha, Stvoritelja nebesa i Zemlje.“  11

U svakoj duši usađeno je postojanje Allaha, bilo da se radi o vjernicima ili nevjernicima.

Prirodno, svaka duša osjeća to postojanje, samo što se taj osjećaj nekada gubi iz određenih razloga, ali se vraća kada insana zadesi neka nevolja i neprilika, i toga je svaki insan svjestan.

Treće: Dokazi iz Kur’ana:

Uzvišeni Allah kaže:

Nebesa je, vidite ih, bez stubova stvorio, a po Zemlji planine nepomične razbacao da vas ne trese, i po njoj životinje svih vrsta razasuo.

Mi s neba kišu spuštamo i činimo da po njoj niču svakovrsne plemenite biljke.

To je Allahovo djelo; a pokažite Mi, šta su drugi, mimo Njega, stvorili? Ništa! Mnogobošci su u pravoj zabludi. 13

Četvrto: Dokazi iz Sunneta:

U svome savjetu Ibn Abbasu, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Znaj kada bi sva stvorenja htjela da ti neku korist, koju ti Allah nije odredio, pribave, ne bi bili to u stanju. I kada bi htjeli da ti neku štetu, koju ti Allah nije odredio, nanesu, ne bi bili u stanju. Pero je presahlo, a listovi su se osušili.“ 14

Posebnosti i specifičnosti tevhid-rububijjeta

  1. Tevhid-rububijjet priznat je i od strane mnogobožaca za razliku od druga dva tevhida. Uzvišeni Allah kaže:

Upitaj: “Ko vas hrani s neba i iz zemlje, čije su djelo sluh i vid, ko stvara živo iz neživog, a pretvara živo u neživo, i ko upravlja svim”? – “Allah!” – reći će oni, a ti reci: “Pa zašto Ga se onda ne bojite?“ 15

A da ih upitaš: “Ko je nebesa i Zemlju stvorio i ko je Sunce i Mjesec potčinio?” – sigurno bi rekli: “Allah!” Pa kuda se onda odmeću? 16

Makrizi veli: „Nema sumnje u to da mušrici nisu negirali tevhidur-rububijjet. Oni su potvrdili da je Allah njihov Tvorac, Tvorac nebesa i Zemlje, Onaj ko upravlja cijelim svijetom.

Oni su negirali tevhidul-uluhijjet. U tevhidur-rububijjet vjeruju sva stvorenja, i vjernici i nevjernici, dok je tevhidul-uluhijjet napravio razliku između vjernika i mnogobožaca.“ 17

Mušrici nisu vjerovali da kipovi daju kišu, opskrbu, da upravljaju svijetom, nego su bili ubijeđeni da su to svojstva koja isključivo pripadaju Gospodaru, međutim oni su smatrali da se preko kipova približavaju Allahu.

  1. Tevhidur-rububijjet je dokaz postojanja i ispravnosti tevhidul-uluhijjeta, jer je i Uzvišeni Allah mušricima koji su negirali tevhidul-uluhijjet, to dokazivao spominjući im njihovo priznanje i vjerovanje u Njega kao Tvorca.

Uzvišeni Allah kaže:

O ljudi, budite u ibadetu Gospodaru svome, koji je stvorio vas i one prije vas, da biste se kazne sačuvali; koji vam je Zemlju učinio posteljom, a nebo zdanjem; koji s neba spušta kišu i čini da s njom rastu plodovi, hrana za vas. Zato ne činite svjesno druge Allahu ravnim! 18

Zar onaj ko je stvorio svijet ne zaslužuje da jedini bude obožavan! Upravo, Allah je radi toga naredio da Mu se ibadet čini i naveo je dokaz za to, kazavši: koji vas je stvorio pa do: hrana za vas.

Ovo je dokaz koji poništava božanstvenost svima mimo Njega, i upravo zbog toga je rekao: Zato ne činite svjesno druge Allahu ravnim, jer iz ovog priznanja proizlazi ono što oni potvrđuju.

  1. Ljudi su priznali postojanje rububijjeta prije nego što su priznali uluhijjet.

Ibn Tejmijje veli: „Potvrđivanje Allaha kao stvoritelja desilo se prije nego potvrđivanje Njegove božanstvenosti…“ Zatim veli: „Zbog toga, poslanici su došli da ljude pozivaju u obožavanje Allaha bez pripisivanja sudruga, što proizlazi iz vjerovanja da je On Tvorac.

Allah o njima veli:

A ako ih zapitaš ko ih je stvorio, sigurno će reći: “Allah!” Pa kuda se onda odmeću? 19

Kad vas na moru nevolja zadesi, tada nema onih koje inače dozivate, postoji samo On. 20

Allah kazuje da su oni potvrđivali da je On Tvorac i da su Mu iskreno ispovijedali vjeru kada bi ih zadesila neka nesreća, te su napuštali obožavanje samo Njega, kada bi se spasili.“ 21

Napomena:

Priznavanje Allaha kao Gospodara svjetova nije dovoljno da  neko uđe u islam, stanje takvog bi bilo kao i stanje mušrika protiv kojih se borio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. Pored vjerovanja u postojanje Boga, mora se priznati Allah kao jedini kome se ibadet čini.

  1. Pogledati: Lisan el-Arab, 1/399.
  2. El-Džasije, 24.
  3. Pogledati: Šerhul-akidetit-tahavijjeh, 1/25-26; El-Kari, Šerhul-Fikhil-ekber, str. 14; Mekki, Menakibu Ebi Hanife, str. 151.
  4. Ez-Zarijat, 21.
  5. Eš-Šems, 7.
  6. Fussilet, 53.
  7. El-Mu'minun, 91.
  8. Bilježi ga Buhari, br. 1359, str 236.
  9. Bilježi ga Muslim, br. 2658, str. 1149.
  10. Er-Rum, 30.
  11. Ibrahim, 10.
  12. Lukman, 10-11.[/efn_note

    Zar su oni bez Stvoritelja stvoreni ili su oni sami sebe stvorili? 12Et-Tur, 35.

  13. Bilježi ga Tirmizi, br. 2516, str. 566. Ispravnim su ga ocijenili Tirmizi i Albani.
  14. Junus, 31.
  15. El-Ankebut, 61.
  16. Tedžridut-tevhid, str. 20-21.
  17. El-Bekare, 21-22.
  18. Ez-Zuhruf, 87.
  19. El-Isra, 67.
  20. Medžmu'ul-fetava, 14/14-15.

Vjerovanje Bošnjaka