Tevhīdul-esmai ve sifat
- Tevhīdul-esmai ve sifat
- Plodovi vjerovanja u Allahova imena i svojstva:
- Pravila ispravnih prethodnika u vezi tevhidul-esmai ve sifat
- Podjela Allahovih svojstava – atributa
- Šubhe sekti u pogledu Allahovih imena i atributa
- Najznačajnije sekte koje imaju suprotan stav od ehli-sunneta
- Detaljni odgovor na njihove stavove
S obzirom da se o ovoj temi na bosanskom jeziku malo pisalo, a imajući u vidu da je plan i program u svim stepenima vjerskog obrazovanja izgrađen po menhadžu apologetičara, koji se suprotstavlja menhadžu ehli-sunneta vel džemata, smatrao sam da je potrebno o ovoj temi malo opširnije pisati, kako bi čitalac mogao na jednom mjestu steći ispravna saznanja o ovoj tematici.
Dokazi za tevhidul-esmai ve sifat:
Tevhid esmai ve sifat je vjerovanje da Allah posjeduje najljepša imena i uzvišena svojstva i da Mu u tome niko nije sličan.
Na postojanje ovog tevhida ukazuju dokazi iz Kur’ana, vjerodostojne predaje od Poslanika, a na njega i razum upućuje.
Prvo: Dokazi iz Kur’ana:
Allah za sebe kaže:
Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima, a klonite se onih koji iskreću Njegova imena – kako budu radili, onako će biti kažnjeni!1
Allah, istinskog boga osim Njega nema, najljepša imena ima!2
On je Allah – nema istinskog boga osim Njega – On je poznavalac nevidljivog i vidljivog svijeta, On je Milostivi, Samilosni!
On je Allah – nema istinskog boga osim Njega, Vladar, Sveti, Onaj koji je bez nedostataka, Onaj koji svakoga osigurava, Onaj koji nad svi bdi, Silni, Uzvišeni, Gordi. Hvaljen neka je Allah, Uzvišen je Allah od onoga što mu pridružuju!
On je Allah, Tvorac, Onaj koji iz ničega stvara, Onaj koji svemu daje oblik, On ima najljepša imena. Njega hvale oni na nebesima i na Zemlji, On je Silni i Mudri.3
Drugo: Dokazi iz Sunneta:
Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Allah ima devedeset devet imena, stotinu izuzimajući jedno. Ako ih neko spominje i shodno njima djeluje, ući će u Džennet.“4
Allahova imena nisu ograničena ovim brojem, a dokaz tome je predaja koju prenosi Ibn Mesud u kojoj Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Molim Te svakim Tvojim imenom, kojim si Sebe nazvao, ili si ga u Knjizi objavio, ili si njemu podučio neko Svoje stvorenje, ili si ga kod Sebe sakrio, da učiniš Kur’an proljećem moga srca…“5
Svako Allahovo ime sadrži i Njegovo svojstvo. Tako npr. Njegovo ime El-Alim (Sveznajući), ukazuje na Njegovu osobinu znanja, ime El-Hakim (Mudri) ukazuje na mudrost, imena Es-Semi’u (Onaj koji sve čuje) i El-Basir (Koji sve vidi) ukazuju na sluh i vid. Tako je i sa svim Njegovim lijepim imenima.
Primjer tome je i ime El-Kadir (Moćni), koje iskazuje na Njegovu osobinu moć, kao što je došlo u poznatom hadisu od Osmana ibn Ebul-‘Asa es-Sekafija, radijallahu anhu.
Prenosi se da se on Božijem Poslaniku, alejhisselam, požalio na bol koju je osjećao u svome tijelu otkako je primio islam, na šta mu je Božiji Poslanik, alejhisselam, rekao: “Stavi ruku na mjesto na kojem osjećaš bol i triput reci: Bismillah. Potom sedam puta reci: E’uzu billahi ve kudretihi min šerri ma edžidu ve uhaziru. / Kod Allaha, i u Njegovoj moći, tražim utočište od zla koje osjećam i od kojega strahujem.”6
Treće: Razumski dokazi:
Razum na sljedeći način ukazuje na potvrđenost i postojanje Allahovih lijepih imena i savršenih svojstava:
- Sva ova veličanstvena stvorenja koja se razlikuju po svojoj vrsti, njihovo uređenje, upravljanje njima, ukazuju na Allahovu veličinu i moć, znanje i mudrost, volju i htijenje.
- Ukazivanje blagodati, uklanjanje zla i nedaća ukazuje na Njegovu milost i dobrotu.
- Kažnjavanje griješnika ukazuje na Njegovu srdžbu i prezir prema njima.
- Ukazivanje počasti pokornim robovima ukazuje na ljubav i zadovoljstvo prema njima.