Džurdžani veli: „Tevhid u jeziku označava sud i znanje da je nešto jedno.“
Dakle, tevhid u jeziku znači: Ubjeđenje i znanje i donošenje suda da je nešto jedno, i pripisivanje nečega jednoći.
U terminološkoj definiciji, tevhid je: Potvrđivanje Allaha kao jedinog Gospodara, potvrđivanje da je Allah jedinstven u svome Biću, imenima i svojstvima i potvrđivanje da jedino Allah zaslužuje da mu se ibadet čini.
Tevhid u Kur’anu i Sunnetu označava: Potvrdu srcem, očitovanje jezikom da je Allah Gospodar i vladar svega, da biva samo ono što On hoće, a da ne može biti ono što On neće, da je On svemoćan, da je Tvorac svega, te da posjeduje uzvišena imena, savršena svojstva, da je On istinski bog i jedini koji zaslužuje da Mu se ibadet čini.
Nema Gospodara mimo Njega, nema istinskog boga osim Njega, nema sudruga niti ortaka i samo se Njemu sve vrste ibadeta čine i čitava se vjera samo Njemu iskreno ispoljava.
Ovo je tevhid koji su dostavili svi poslanici, u njegovom formalnom i suštinskom, teoretskom i praktičnom značenju.
Vrste tevhida
Islamski učenjaci dijele tevhid na tri vrste:
- Tevhīdur-rubūbijje (Allahova jednoća u gospodarstvu) – vjerovanje da je Allah jedini istinski Gospodar.
- Tevhīdul-ulūhijje (Allahova jednoća u božanstvenosti) – vjerovanje da je Allah jedini istinski bog i da se samo Njemu ibadet čini.
- Tevhidul-esmai ve sifat (Allahova jednoća u Njegovim imenima i svojstvima) – vjerovanje u Allahova lijepa imena i savršene atribute.
Tevhid rububijjeta ukazuje na Allahovu jednoću u Njegovim postupcima i djelima, a ona su mnogobrojna, poput: stvaranja, opskrbljivanja, oživljavanja, usmrćivanja, upravljanja, vladanja, nanošenja koristi i štete, liječenja, odazivanja na molbe, i drugih djela koja su ovog karaktera. Samo je Allah taj koji ova djela u potpunosti i savršeno čini.
Dakle, tevhid rububijjeta je ubjeđenje da je Allah jedinstven u svojim postupcima.
Po pitanju ove vrste tevhida, islamske grupacije i sekte imaju stav kao i prve generacije muslimana.
Tevhid uluhijjeta ili ibadeta je ubjeđenje da se postupci i djela Allahovih robova koja su vid približavanja upućuju samo Njemu, tj. izdvajanje Allaha u svim vrstama ibadetima, bilo da su ibadeti srcem, riječima ili djelima.
Upravo zbog toga, iskrenost je jedan od uslova da djelo bude primljeno kod Uzvišenog Allaha.
Dakle, tevhid ibadeta je obožavanje Allaha samo, sa svim vrstama ibadeta.
Ovo je vrsta tevhida gdje se islamske sekte u najvećoj mjeri razlikuju od prvih i ispravnih generacija muslimana.
Tevhid esmai ve sifat označava vjerovanje da samo Allah posjeduje lijepa imena i savršena svojstva u kojima Mu niko nije sličan.
To je vjerovanje u sve ono čime je Allah sam Sebe opisao i čime Ga je opisao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bez zalaženja u kakvoću, poređenja, izvitoperivanja ili negiranja.
Ovakav stav su zastupali učenjaci prvih generacija, a samim tim ovo je i stav ehli-sunneta.
Ovo je vrsta tevhida gdje se islamske sekte, pripadnici kelama u velikoj mjeri razlikuju od prvih i ispravnih generacija muslimana.