Vjerovanje Bošnjaka
text
Ispravno vjerovanje,  Menhedž

Prihvatanje teksta i odbacivanje te’vila

  1. Uvažavanje i poštivanje kur’ansko-hadiskih tekstova i upozoravanje na suprotstavljanje
  2. Uzimanje Kur’ana i Sunneta za sudiju u bilo kakvim razilaženjima i sporovima
  3. Muhkem (jasni) i mutešabih (manje jasni ajeti)
  4. Nisu odbacivali jedan dio objave, a drugi prihvatali
  5. Sunnet je objava od Allaha i ne suprotstavlja se Kur’anu
  6. Sunnet kao izvor vjerovanja i ahad predaje
  7. Slabi hadisi se nisu uzimali niti koristili
  8. Objava i razum nisu u koliziji
  9. Ova vjera je potpuna i Kur’an i Sunnet su dovoljni za sve
  10. Prihvatanje teksta i odbacivanje te’vila
  11. Zabrana novotarija u vjeri
  12. Bavljenje apologetikom (ilmul-kelamom) i filozofijom
  13. Samo se Poslanik alejhiselam slijedi bespogovorno
  14. Pravednost u ophođenju prema suprotnoj strani
Prihvatanje teksta onako kako je on izrečen,
i odbacivanje neosnovanog tumačenja (te
vila)
 

Uzvišeni Allah kaže:

Knjiga koju ti objavljujemo blagoslovljena je, da bi oni o riječima njezinim razmislili i da bi oni koji su razumom obdareni pouku primili. 1

Učenjaci prvih generacija smatrali su da nam se Allah obraćao na način koji razumijemo i da je od nas želio uvjerenje koje je zasnovano na vanjskom značenju, te da ne postoji neko skriveno (batin) značenje koje je u koliziji sa onim što je kazano.

Kod prvih generacija ispravno skriveno značenje (batin) u saglasnosti je sa ispravnim spoljašnjim (zahir) značenjem. Svako skriveno, unutrašnje značenje koje je u koliziji sa spoljašnjim, ustvari, je samo vid pričinjavanja, neznanja i zablude.2

Oni su odbijali neosnovano alegorijsko tumačenje koje u suštini označava preusmjeravanje izraza od onog osnovnog smisla koji on izražava svojom vanjskom formom ka nečemu što se ne može uzeti u obzir i što nije osnovano.

Uzimanje Kur’ana i Sunneta na način da se odstupi od osnovanog smisla i da se tumači na neosnovan način, nije bio pravac prvih generacija, nego je to praksa novotara, skolastičara, i pobornika džedela (rasprave o vjerskim tekstovima) koji su sami sebi postavili metod koji slijede, a ustvari taj metod predstavlja izvitoperivanje teksta i tumačenje koje nije osnovano.

Zbog toga kod pripadnika ehli-sunneta ne postoji kontradiktornost ili greška u vjerovanju i akidi, jer su oni svoje vjerovanje izgradili na tekstovima Objave, onako kako su ih shvatile prve generacija muslimana, i nisu pridavali pažnju djelima filozofa i skolastici (kelamu), nego su čak na njih upozoravali, s obzirom da bavljenje time negativno utiče na čovjekova uvjerenja.

Ibn Redžeb veli: „Ulazak u filozofiju i skolastiku je samo zlo i svako ko se i u čemu njima bavio isprljao se njihovom prljavštinom. Kao što kaže Ahmed: ‘Ko se upusti u skolastiku (kelam), zahvati će ga džehmizam.’ On, kao i drugi imami, upozoravali su na pobornike kelama pa makar oni i branili Sunnet.“3

  1. Sad, 29.
  2. Pogledati: Der'u te'arudil-akli ven-nakli, 5/86.
  3. Fadlu ilmis-selef ala ilmil-halef, str. 32-33.

Vjerovanje Bošnjaka