Vjerovanje Bošnjaka
Menhedž,  Tevhid

Najznačajnije sekte koje imaju suprotan stav od ehli-sunneta

  1. Tevhīdul-esmai ve sifat
  2. Plodovi vjerovanja u Allahova imena i svojstva:
  3. Pravila ispravnih prethodnika u vezi tevhidul-esmai ve sifat
  4. Podjela Allahovih svojstava – atributa
  5. Šubhe sekti u pogledu Allahovih imena i atributa
  6. Najznačajnije sekte koje imaju suprotan stav od ehli-sunneta
  7. Detaljni odgovor na njihove stavove

To su sekte apologetičara koje se bave pokuđenim ilmul-kelamom, poput džehmija, muatezila, ešarija i maturidija.

  1. Maturidije

Maturidije su sljedbenici Ebu Mensura el-Maturidija, iz mjesta Maturid u Semerkandu. On je jedan od prvaka kelamske škole i vođa maturidija. To je sekta koja za izvor vjerskih pitanja vezanih o Bogu uzima razum.

Potvrđuju samo osam atributa, jer, kako tvrde, razum ukazuje samo na njih, a ne i na ostale. Te osobine su: znanje, moć, volja, život, sluh, vid, govor i tekvin. Ostale osobine neosnovano u prenesenom značenju tumače.

Ebu Mensur el-Maturidi umro je 333. hidžretske godine.1

  1. Ešarije

Ešarije su sljedbenici Ebu el-Hasana el-Eš’arijja i to u njegovoj drugoj fazi-periodu, nakon što je napustio muatezilijsku sektu.

Ešarije su sekta poput maturidija koja za izvor vjerskih pitanja vezanih o Bogu uzima razum. Potvrđuju samo sedam atributa, jer, kako tvrde, razum ukazuje samo na njih, a ne i na ostale. Te osobine su: znanje, moć, volja, život, sluh, vid i govor.6

Za Ismaila kaže da je Halim:

…i Mi smo ga obradovali dječakom blage naravi (halim).7

Ali to ne znači da je Ishak učen (alim) kao što je Allah učen, niti da je Ismail blag (halim) kao što je Allah blag.

  1. Allah je za Sebe kazao da čuje i vidi:

A Allah doista sve čuje i vidi.8

Također je kazao i za Svoje robove da čuju i vide:

Mi čovjeka od smjese sjemena stvaramo da bismo ga na kušnju stavili i činimo da on čuje i vidi.9

Ali čovjek ne čuje i ne vidi kao što Allah čuje i vidi.

  1. Allah je za Sebe rekao da je blag i milostiv:

Allah je, uistinu, prema ljudima blag i milostiv.10

Tim imenima nazvao je i Poslanika:

Došao vam je Poslanik, jedan od vas, teško mu je što ćete na muke udariti, jedva čeka da Pravim putem pođete, a prema vjernicima je blag i milostiv.11

Međutim, to ne znači da je Poslanik blag i milostiv kao Allah.

  1. Uzvišeni Allah Sebe je opisao nekim svojstvima, a tim svojstvima opisao je i neke Svoje robove.

O Sebi Uzvišeni Allah kaže:

 …a od onoga što On zna – drugi znaju samo onoliko koliko On želi.12

A o robovima veli:

…a vama je dato samo malo znanja.13

Sebe je opisao sa znanjem (ilm) a i neke Svoje robove.

  1. Također kaže:

…a nad svakim znalcem ima još znaniji (učeniji).14

I kaže:

 …govorili su učeni.15

  1. Sebe je opisao u sljedećim ajetima:

 …ta Allah je zaista moćan i silan. 16

Opskrbu daje jedino Allah, Moćni i Jaki! 17

A Svoje robove opisao je također kao one koji imaju snagu:

Allah je taj koji vas nejakim stvara, i onda vam, poslije nejakosti, snagu daje, a poslije snage iznemoglost i sijede vlasi18

Zaključak

Allahova imena i svojstva su specifična za Njega, onako kako Njemu priliči, dok su imena stvorenja i njihova svojstva specifična za njih, onako kako njima priliči, te da zajednički naziv i značenje tog naziva ne označava i zajedničku suštinu, jer ono što je sa tim imenima nazvano i sa tim osobinama opisano (Allah i neka stvorenja), ne može se porediti, što je jasno, hvala Allahu.

Treći: Onaj ko nema svojstva savršenstva ne može biti istinski bog, zbog toga je Ibrahim govorio svome ocu:

O oče moj, zašto se klanjaš onome koji niti čuje niti vidi.19

Odgovarajući onima koju su tele obožavali, Uzvišeni Allah kazao je:

Zar nisu vidjeli da im ono ne govori i da ih putem Pravim ne vodi?20

Što znači da onaj ko nema savršena svojstva ne može biti istinski bog, pa negiranje Allahovih imena i svojstava je, ustvari, negiranje Allaha kao istinskog boga. 

Četvrti: Potvrđivanje imena i svojstava je savršenstvo, dok je negiranje manjkavost, jer onaj ko nema svojstava ili ne postoji ili je manjkav, a Allah je čist od toga.

Peti: Tumačenje svojstava mimo njihovog vanjskog značenja (tevil) nema dokaza, stoga je i neispravno, a prepuštanje značenja Allahu (tefvid) značilo bi da u Kur’anu postoji nešto čime nam se Allah obratio, a što ne razumijemo.

I to je netačno, jer Allah nam je naredio razmišljanje o Kur’anu, pa kako da razmišljamo o nečemu što ne razumijemo!?

Zaključak: Iz ovog razumijemo da se Allahu moraju potvrditi imena i svojstva sa njihovim značenjima onako kako to Njemu priliči, a da se istovremeno mora negirati njihova sličnost sa stvorenjima, kao što Uzvišeni kaže:

Ništa nije kao On, a On sve čuje i vidi.21

Allah u ovom ajetu negira da Njemu bilo šta sliči, a istovremeno potvrđuje da On posjeduje sluh i vid, što ukazuje da potvrđivanje svojstava ne znači ujedno i poređenje i sličnost.

Dakle, obaveza je potvrditi svojstva, a negirati sličnost i to je značenje riječi ehli-sunneta koji kažu: „Potvrđivanje bez poređenja i negiranje mahana bez negiranja svojstava.“22

-ekber vel-esgar vet-ta’tili vel-bide’i, str. 66-68.

  1. Pogledati: Tarihut-teradžim, str. 59; El-Dževahirul-mudijje, 3/360; El-Fevaidul-behijje, str. 195.
  2. Pogledati: Eš-šehrestani, El-Milel ven-nihal, str. 94-95. Ostale osobine neosnovano u prenesenom značenju tumače.

    Ebu el-Hasan el-Eš'arijj umro je 324. hidžretske godine.2Pogledati: El-Milel Ven-nihal, str. 94-103; Mezahibul-islamijjin, 1/748-487.

    1. Muatezile

    Muatezile su sljedbenici Vasila b. Atau el-Gazzal. Bio je učenik Hasana el-Basrija, zatim se odvojio, zastupajući stav da veliki griješnik nije ni vjernik niti nevjernik, nego da se nalazi u međupoziciji.

    Muatezile negiraju sva svojstva Uzvišenog Allaha3Pogledati: El-Milel ven-nihal, str. 43; Et-Tebsir fid-din, str. 63., a potvrđuju imena samo kao puke izraze koji nemaju značenja.

    Vasila b. Atau je umro 131. hidžretske godine.

    1. Džehmije

    Džehmije su sljedbenici Džehma b. Safvana iz Semerkanda koji tvrdi da je rob prisiljen na djela koja čini i da nema nikakve snage ni moći, te da iman predstavlja samo puku spoznaju Allaha.

    Oni u potpunosti negiraju Allahova imena i svojstva, tvrde da su Džennet i Vatra prolazni i da je Allahov govor stvoren.4Pogledati: Mekalatl-islamijjin, 1/279; El-Fisal fil-milel vel-ehvai ven-niha, 4/204.

    Džehm b. Safvan je umro 128. hidžretske godine.

    Šubha ili nejasnoća na kojoj su sve četiri sekte zasnovale svoj pravac i vjerovanje (a to je ili negiranje ili te'vil) jeste, kako tvrde, bježanje od toga da se Allah uporedi sa stvorenjima (tešbih), jer i stvorenja imaju neka od tih imena i svojstava, pa zajedničko učešće u izrazu i značenju imena i svojstava, znači i zajedničko učešće u suštini i stvarnosti, što neminovno dovodi do poređenja Allaha sa stvorenjima.

    Da bi izbjegli poređenje (tešbih) pribjegli su dvjema metodama:

    1. Alegoričko tumačenje (te'vil) kur'ansko-hadiskih tekstova mimo vanjske forme koja je iskazana, kao što je tumačenje lica kao bića ili tumačenje ruke kao blagodati.
    2. Prepuštanje (tefvid) tih značenja Allahu. Oni kažu: „Allah zna šta je time htio kazati (a mi ne znamo).“ I smatraju da njihovo značenje nije onako kako je kazano u vanjskom iskazu, pa su tako negirali ono što je Allah o Svojim imenima i osobinama rekao.

    Oni su u svojoj šubhi napravili tri greške:

    • prvo, sude o Allahu svojim razumom,
    • drugo, u svojim mislima uporedili su Allaha sa stvorenjima,
    • treće, kada su shvatili da je to nevjerstvo, bježeći od toga, neosnovano su tumačili (tevil) ili negirali ta svojstva, te su tako otišli u drugu krajnost ili nevjerstvo.

    Odgovor:

    Odgovor na menhadž ove četiri sekte obuhvata dva načina:

    • Uopšteni odgovor na njihove stavove,
    • Detaljni odgovor na njihove stavove.
    Uopšteni odgovor na njihove stavove

    Prvi: Allah je za Sebe potvrdio imena i svojstva, a potvrdio ih je i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pa negiranje tih svojstava ili nekih od njih, predstavlja negiranje onoga što su Allah i Poslanik potvrdili, što je vid suprotstavljanja Njemu i Njegovom Poslaniku.

    Drugi: Postojanje nekih od tih imena i svojstava kod stvorenja ne znači poređenje Allaha sa Njegovim stvorenjima niti sličnost među njima.

    Allah ima svoja imena i svojstva koja su specifična za Njega, a i stvorenja imaju svoja imena i svojstva koja su specifična za njih. Kao što Allah ima Biće koje nije slično bićima stvorenja, tako ima i imena i svojstava koja nisu slična imenima i svojstvima stvorenja.

    Zajedničko posjedovanje imena i značenja ne znači sličnost u samoj njihovoj suštini.

    Zato ćemo navesti par primjera gdje Allah i Sebe i neka od Njegovih stvorenja naziva istim imenima, sa istim značenjima, što upućuje da to ni u kom slučaju ne znači sličnost u samoj njihovoj suštini, u protivnom Allah ne bi stvorenja nazivao istim imenima kojima je Sebe nazvao.

    1. Allah je Sebe nazvao sa imenima Alim i Halim, a tim imenima nazvao je i neka Svoja stvorenja. Tako npr. Uzvišeni Allah za Ishaka kaže da je Alim:

     ...i obradovaše ga dječakom koji će učen (alim) biti.5Ez-Zarijat, 28.

  3. Es-Saffat, 101.
  4. En-Nisa, 58.
  5. El-Insan, 2.
  6. Al-Hadž, 65.
  7. At-Tavba, 128.
  8. El-Bekare, 255.
  9. El-Isra, 85.
  10. Jusuf, 76.
  11. El-Kasas, 80.
  12. El-Hadždž, 40.
  13. Ez-Zarijat, 58.
  14. Er-Rum, 54.
  15. Merjem, 42.
  16. El-E'araf, 148.
  17. Eš-Šura, 11.
  18. Salih Fevzan, Akidetut-tevhid ve bejanu ma judaduha mineš-širkil-ekber vel-esgar vet-ta'tili vel-bide'i, str. 66-68.

Vjerovanje Bošnjaka