Izvori akide (vjerovanja)
Muslimani prvih generacija vjerovanje su crpili isključivo i samo iz Objave, tj. iz Kur’ana i Sunneta, i u tome ih u potpunosti slijede pripadnici sunneta i zajednice (ehli-sunnet vel-džema’ah), za razliku od ostalih skupina u islamu ili sekti poput šija, sufija, mu’tezila, haridžija, murdžija, eš’arijja i maturidija, koji slijede i povode se za svojim prohtjevima i strastima, slijede običaje i razumske zaključke.
Uzvišeni Allah kaže:
Doista ovaj Kur’an vodi jedinom ispravnom putu.1
A od Allaha vam dolazi svjetlost i Knjiga jasna, kojom Allah upućuje na puteve spasa one koji nastoje steći zadovoljstvo Njegovo i izvodi ih, po volji Svojoj, iz tmina na svjetlo i na Pravi put im ukazuje.2
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, veli: „Ostavljam vam dvije stvari, i nećete zalutati sve dok se njih budete držali: Allahovu Knjigu i sunnet Njegova Poslanika.“3
Također kaže: „Ostavio sam vas ja jasnom putu, čija je noć jasna kao dan, sa tog puta neće skrenuti osim propalica.“4
Ashabi i oni koji ih danas slijede čvrsto su vjerovali i vjeruju da neće biti na Istini, te da neće postići Allahovo zadovoljstvo, niti ulazak u Džennet, kao ni spas od Vatre, osim čvrstim slijeđenjem Kur’ana i Sunneta, i čvrstom vjerom u Allahove riječi:
To su Allahovi propisi. Onoga ko se pokorava Allahu i Poslaniku Njegovu – On će uvesti u džennetske bašče, kroz koje rijeke teku, u kojima će vječno ostati, i to je uspjeh veliki.
A onoga ko se bude protiv Allaha i Poslanika Njegova dizao i preko granica Njegovih propisa prelazio – On će u Vatru baciti, u kojoj će vječno ostati; njega čeka sramna patnja.5
Isto tako čvrsto vjeruju i u riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koje prenosi Ebu Hurejre, a u kojima stoji: „Svi moji sljedbenici će ući u Džennet, osim onih koji to odbiju.“ Ashabi su tada začuđeno upitali Poslanika: „A ko su ti koji će odbiti, o Poslaniče?“ On odgovori: „Ko mi se bude pokoravao, ući će u Džennet, a ko mi se ne bude pokoravao, taj je odbio ući u Džennet.”6
Isto tako, čvrsto su vjerovali u Allahove riječi da je upotpunio i usavršio vjeru, i da je sve što čovjeku treba, od vjerovanja i ubjeđenja, objašnjeno u Kur’anu i Sunnetu.
Uzvišeni Allah je rekao:
Danas sam vam vjeru vašu usavršio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da vam islam bude vjera.7
Mi tebi objavljujemo Knjigu kao objašnjenje za sve i kao uputu i milost i radosnu vijest za muslimane.8
U Knjizi Mi nismo ništa izostavili.9
Zatim su vjerovali da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dostavio i objasnio sve što mu je došlo od Allaha, i da je ukazao na svako dobro koje je potrebno njegovom ummetu, te da je ukazao i upozorio na svako zlo koje je opasnost za njegov ummet, čvrsto vjerujući da je Sunnet objava od Allaha.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “I zaista sam vam donio Knjigu (Objavu) i nešto slično njoj (Sunnet).”10
I zato je Uzvišeni Allah naredio muslimanima da uzmu ono sto im je dao (donio) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazavši:
Ono što vam Poslanik da, to uzmite, a ono što vam zabrani, ostavite.11
Kaže Ibn Kesir: “Tj. što god vam naredi, to prakticirajte, a sve što vam zabranjuje, klonite se toga, jer, on, doista, naređuje samo dobro, a zabranjuje zlo.”12
Ibn Ebi Izz el-Hanefi veli: „Prema tome, obaveza je potpuno se predati Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, staviti se pod njegovo vođstvo i ono što je on kazao prihvatiti s naklonošću i povjerenjem, ne oportunirati mu s neutemeljenim umišljajem nazivajući ga razumskom pojmljevinom (ma‘kūl), pritiskati ga kakvom sumnjom i skepsom ili u pogledu onoga što je on kazao prednost davati mišljenjima nekih ljudi i nečistoći njihovih umova.
Dakle, jedino njega uzimamo za suca, jedino se njemu predajemo, pokoravamo se i slušamo ga bespogovorno.“13
Imajući u vidu navedeno, postavlja se pitanje da li će razuman čovjek, koji je prijatelj sam sebi, zanemariti Kur’an i Sunnet i uzimati vjeru iz nekih drugih izvora poput običaja, razuma, strasti, orijentalista, kešfa (otkrovenja), zevka (duhovnog iskustva), tzv. nepogrješivih imama, i drugih izvora koje koriste zabludjele sekte u islamu.
Govoreći o prvim generacijama, Ibn Tejmijje veli: „Jedna od najvećih blagodati koju im je Allah dao jeste pridržavanje Kur’ana i Sunneta.
Među ashabima i onima koji su ih u dobru slijedili jednoglasan stav je bio da se ne prihvata mišljenje onoga ko se Kur’anu suprotstavlja svojim mišljenjem, nekim duhovnim iskustvom (zevk), razumskim zaključkom, analogijom, ili pak ekstazom (el-vedžd).
Od njih je jasnim i kategoričkim dokazima potvrđeno da je Poslanik dostavio uputu i istinitu vjeru i da Kur’an vodi jedinom ispravnom putu.“14
Pojašnjavajući važnost ovoga, veli: „Razlika između Istine i neistine, upute i zablude, Pravog puta i stranputice, puta sreće i nesreće, uspjeha i propasti, pravi se tako da se ono što je Allah objavio Poslaniku smatra istinom koju je obaveza slijediti.
Na takav način se spoznaje i razlikuje Istina od neistine, postiže uputa, znanje, vjerovanje i potvrđuje istinitost toga.
Svaki drugi govor stavlja se na ovu vagu, pa ako se slaže sa tim, smatra se Istinom, a ako mu se suprotstavi, smatra se neistinom.“15
- El-Isra, 9.
- El-Maide, 15-16.
- Bilježi ga Hakim, 1/171, koji kaže da je hadis ispravan prema uslovima Buharija i Muslim, a sa njim se slaže Zehebi.
- Bilježi ga Ibn Madže, br. 43, str. 20, a ispravnim ga je ocijenio Albani u Sunenu Ibn Madžea.
- En-Nisa, 13-14.
- Bilježi ga Buhari, br. 7280, str. 1342.
- El-Maida, 3.
- En-Nahl, 89.
- El-En'am, 38.
- Bilježi ga Ahmed, 28/410, br. 17174. Arnaut ga je ocijenio ispravnim u Ahmedovom Musnedu.
- El-Hašr, 7.
- Tefsir El-Kur'an el-Azim, 3/362.
- Šerhul-akidetit-tahavijjeh, 1/228.
- Medžmu’ul-fetava, 13/28.
- Prethodni izvor, 13/135-136.