Vjerovanje Bošnjaka
Kur'an i zikr,  O zikru

Uopštena vrijednost zikra

  1. Uopštena vrijednost zikra
  2. Posebne vrijednosti određenog zikra

Velike su i mnogobrojne vrijednosti zikra od kojih musliman ima korist i na ovome i na Budućem svijetu. Na osnovu kur’ansko-hadiskih dokaza, neke od njih su:

  1. Zikr je najbolje dobro djelo i najvredniji vid pokornosti, jer cilj svih ibadeta jeste spominjanje Allaha.

Zikr je suština svakog ibadeta i sva djela koja su propisana imaju za cilj spominjanje i veličanje Allaha.[1]

Uzvišeni Allah veli:

 Molitva, zaista, odvraća od razvrata i od svega što je ružno; obavljanje zikra je najveća poslušnost![2] – tj. “veća od prvog“[3], odnosno “zikr je veći od drugih dobrih djela“[4].

Namaz je temelj vjere i najvažniji ibadet, ali je zikr veći od njega.

Tome u prilog ide predaja u kojoj Ebu Derda’, radijallahu anhu, veli: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ‘Hoćete li da vas obavijestim o najboljim djelima koja su najodabranija kod vašeg Gospodara i na najvišem stepenu, koja su vam bolja od udjeljivanja zlata i srebra, i bolja od sukoba s neprijateljem u kome biste vi ubijali njih a i oni vas?’ ‘Svakako!’ – odgovoriše oni. On reče: ‘Spominjanje (zikir) Allaha.”[5]

Ibn Tejmijje veli: „Općenito, spominjanje Allaha je najbolje čime se jedan rob može zaposliti.“[6]

Zikr je pored toga i najlakši vid ibadeta. On se može obavljati u krevetu, na trgu, na putu, u zdravlju i bolesti, i u svim drugim situacijama, kao što je to činio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.

  1. Allah spominje osobu koja Njega spominje, te roba koji Mu čini zikr, Sebi približava i spominje ga kod onih (meleka) koji su kod Njega. Dakle, nagrada onome ko Allaha spominje je spominjanje njega od strane Allaha.

Uzvišeni Allah kaže:

Sjećajte se vi Mene, i Ja ću se vas sjetiti.[7]

U hadisi-kudsijju se od Ebu Hurejrea, radijallahu anhu, prenosi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Uzvišeni Allah kaže: ‘Ja sam u stanju učiniti Svome robu ono što o Meni misli, i s njim sam kad Me spomene.’ Ako on Mene spomene u sebi, i Ja njega spomenem u Sebi; a ako Me on spomene u nekoj skupini, Ja njega spomenem u skupini boljoj od te.

Ako se on Meni približi za jedan pedalj, Ja se njemu približim za jedan lakat; a ako se on Meni približi za jedan lakat, Ja se njemu približim za jedan rukohvat. Ako on Meni ide običnim hodom, Ja njemu idem žurno.’“[8]

Ebu Hurejre i Ebu Seid, radijallahu anhuma, svjedoče da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Kad god se skupina ljudi okupi s ciljem spominjanja Allaha, njih okruže meleki, prekrije ih milost i smirenost, i Allah ih spomene među onima koji se kod Njega nalaze.“[9]

Zikr, dakle, čovjeka približava Allahu i podiže mu položaj kod Njega, shodno količini tog zikra i sve što rob više spominje Allaha, sve Mu je bliži i kod Njega je na višem položaju.

  1. Rezultat zikra je Allahov oprost i velika nagrada, te praštanje grijeha.

„Meleki traže oprosta za onoga ko čini zikr i taj zikr bude brana između njega i Džehennema.“[10]

Uzvišeni Allah kaže:

 …i muškarcima koji često spominju Allaha i ženama koje često spominju Allaha – Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku nagradu pripremio.[11]

…i za one koji se, kada grijeh počine ili kad se prema sebi ogriješe, Allaha sjete i oprost za grijehe svoje zamole – a ko će oprostiti grijehe ako ne Allah? – i koji svjesno u grijehu ne ustraju.[12]

Ebu Hurejre, radijallahu anhu, je rekao: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ‘Allah ima meleke koji obilaze po putevima tražeći one koji spominju Allaha. Kada nađu ljude koji spominju Allaha, jedni druge dozivaju: ‘Dođite onome što ste tražili!’

Zatim ih obaviju svojim krilima (koja ispune prostor) do ovozemaljskog neba, pa ih Gospodar njihov upita – a On bolje zna od njih: ‘Šta kažu Moji robovi?’ ‘Slave Te, veličaju, zahvaljuju Ti i uzdižu Te!’ – odgovore oni. A On (zatim) kaže: ‘Ja vas uzimam za svjedoke da sam im oprostio.’“[13]

O zikru, Ibnul-Kajjim kaže: „Zikr uklanja grijehe, jer je zikr jedno od najvrednijih djela, a sa dobrim djelima se uklanjaju grijesi.“[14]

  1.  Oni koji čine zikr su najbolji ljudi, i oni su živi u pravom smislu te riječi.

Ebu Musa el-Eš’ari, radijallahu anhu, prenosi od Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Primjer onoga koji zikir čini (spominje svoga Gospodara) i onoga koji Ga ne spominje je kao primjer živog i mrtvog.”[15]

Prenio ga je i Muslim u verziji: “Primjer kuće u kojoj se Allahu zikir čini (spominje) i kuće u kojoj se Allah ne spominje je kao primjer živog i mrtvog.”[16]

Ibnul-Kajjim veli: „Onaj ko čini zikr poput je onoga ko je živ, dok je onaj nemarni poput mrtvaca.

Ova dva izraza ukazuju da je srce koje čini zikr poput živog čovjeka u kući živih, a da je nemarno srce poput mrtvaca u kući umrlih.“[17]

Također kaže: „Samo zikr pravi razliku između živog i umrlog.“[18]

  1. Rezultat zikra je smireno srce, i on je lijek za prsa.

Ovo je veoma važno, jer putem te smirenosti čovjek ostvaruje sreću i radost.

Uzvišeni Allah veli:

 …a srca se, doista, kad se Allah spomene smiruju![19]

Ibnul-Kajjim, govoreći o zikru, kaže: „On u srce unosi sreću i radost.“[20]

Na drugom mjestu veli: „U zikru (spominjanju Allaha) i šukru (zahvalnosti Njemu) sadržana je sva sreća i uspjeh.“[21]

Neki arifi (oni koji su spoznali Allaha) govorili su: „Kada bi vladari i njihovi sinovi znali stanje u kojem se mi nalazimo, pokušali bi nam to sabljom oduzeti.“[22]

Zikr srcu daje pravi smisao života i čini ga snažnim. Kada rob izgubi tu vrstu života, postaje poput tijela koje izgubi snagu. Zato, bez zikra za srce nema stvarnog i pravog života.

  1. Zikrom se tjera šejtan i spašava od njega.

Rob se ničim ne može zaštiti od šejtana, osim zikrom.

Uzvišeni Allah veli:

Onome ko se bude slijepim pravio da ne bi Milostivog veličao, Mi ćemo šejtana natovariti, pa će mu on nerazdvojni drug postati.[23]

Oni koji se Allaha boje, čim ih sablazan šejtanska dodirne, sjete se, i odjednom dođu sebi.[24]

U hadisu stoji: „Čovjek se od šejtana može zaštititi samo spominjanjem Allaha.“[25]

Ibnul-Kajjim ovaj hadis smatra veoma važnim. On kaže: „Da od zikra nema druge koristi osim ove koja je spomenuta u hadisu (zaštita od šejtana), opet bi to trebalo biti dovoljno jednom robu da stalno zikir čini, jer se od svoga neprijatelja ne može zaštititi osim putem zikra, i njegov neprijatelj ga ne može napasti, osim onda kada je nemaran po pitanju zikra.

Kada bude nemaran, neprijatelj ga vreba i napada, a kada spominje Allaha, neprijatelj se povuče i postane neprimjetan i sićušan kao mušica.

Zbog toga je šejtan i nazvan el-vesvasul-hannas, tj. on ljude zavodi i nagovara ih, a kada se Allah spomene, on prestane i povuče se.

Ibn Abbas veli: „Šejtan čuči (i vreba) na ljudskom srcu i ako čovjek zaboravi i postane nemaran od sjećanja na Allaha, šejtan mu nanosi zle misli, a kad se sjeti (i spomene) Allaha, on se skrije.“[26]/[27]

Možemo naći mnogo ajeta i hadisa koji ukazuju na snažnu potrebu roba za Allahom, te da rob bez Njegove pomoći ne može opstati ni koliko treptaj oka.

Svaki trenutak u kojem je rob slobodan, a ne iskoristi ga u zikru, bit će protiv njega i doprinijet će mu samo gubitak.

[1] Pogledati: Medaridžus-salikin, 3/262; El-Vabilus-sajjib, str. 104-105.

[2] El-Ankebut, 45.

[3] Tefsirul-Kur’anil-azim, 6/282.

[4] Tuhfetuz-zakirin, str. 41.

[5] Bilježi ga Tirmizi, br. 3377, str. 767; Ahmed, 36/33, br. 21702; Hakim, 1/673, koji kaže da mu je lanac prenosilaca ispravan, ali da ga Buhari i Muslim nisu zabilježili.

[6] Medžmu’ul-fetava, 10/660. Pogledati: El-Ezkar, str. 15.

[7] El-Bekare, 152.

[8] Bilježi ga Buhari, br. 7405, str. 1364, i Muslim, br. 1, str. 1159.

[9] Bilježi ga Muslim, br. 39, str. 1166.

[10] El-Vabilus-sajjib, str. 110.

[11] El-Ahzab, 35.

[12] Ali Imran, 135.

[13] Bilježi ga Buhari, br. 6408, str. 1191, i Muslim, br. 25, str. 1163.

[14] El-Vabilus-sajjib, str. 67.

[15] Bilježi ga Buhari, br. 6407, str. 1191, i Muslim, br. 211, str. 315.

[16] Bilježi ga Muslim, br. 211, str. 315.

[17] Medaridžus-salikin, 3/269.

[18] El-Vabilus-sajjib, str. 165.

[19] Er-Ra’d, 28.

[20] El-Vabilus-sajjib, str. 66.

[21] Prethodni izvor, str. 98.

[22] Bilježi ga Ebu Nuajm u El-Hil’ji, 7/370.

[23] Ez-zuhruf, 36.

[24] El-E’araf, 201.

[25] Bilježi ga Tirmizi, br. 2863, str. 640; Ahmed, 28/404, br. 17170; Hakim, 1/204, 362, 582, i ispravnim ga ocjenjuje, a sa njim se slaže i Zehebi.

[26] Bilježi ga Ibn Ebi Šejbe, 7/135; Hakim, 2/590, koji kaže da je hadis ispravan po uslovima Buharija i Muslima, ali da ga oni nisu zabilježili.

[27] El-Vabilus-sajjib, str. 61-62.

Vjerovanje Bošnjaka