Vjerovanje Bošnjaka
Kur'an i zikr,  O Kur'anu

Učenje Kur’ana kod kabura i poklanjanje sevapa umrlima

  1. Učenje Kur’ana kod kabura i poklanjanje sevapa umrlima
  2. Propis učenja Kur’ana kod kabura i poklanjanja sevapa od učenja određenoj umrloj osobi
  3. Dozvola učenja Kur’ana umrlim na osnovu slabih predaja
  4. Pitanje vezano za poklanjanje sevapa od učenja Kur’ana umrlima

Ovaj oblik učenja veoma je raširen među muslimanima Bosne i Hercegovine i skoro da nema čovjeka koji je sačuvan toga, osim onoga kome se Allah smilovao.

Ova greška se manifestuje kroz tri načina:

Prvi način: Učenje određenih sura nakon ukopa. Tom prilikom se učači okupe oko kabura i svaki od njih uči jedan dio Kur’ana.

Jedan uči prve ajete sure Bekare, drugi uči posljednje ajete iste sure, sljedeći uči suru Ihlas tri puta, zatim se uče sure Felek i Nas po jedanput.

U nekim mjestima i podnebljima uče se još neki odlomci Kur’ana.

Negdje se uči sura Jasin, Mulk, Vakia, sura Ihlas jedanaest puta, Fatiha, početak i kraj Bekare, a nakon toga se prouči dova.[1]

Drugi način: Zajednička posjeta mezarjima drugog dana Ramazanskog bajrama.

Tom prilikom uči se sura Jasin, Fatiha, određeni dijelovi s kraja Kur’ana, i sevapi tog učenja poklanjaju se umrlima.

U većini slučajeva ova posjeta se obavlja nakon podne-namaza, kada se ljudi okupe oko imama i s njim odu na mezarje, uče Kur’an i sevape učenja poklanjaju umrlima.

Treći način: Učenje sure Fatiha umrlome umjesto dove, te poklanjanje tih sevapa umrloj osobi.

Kada neki musliman posjeti kaburistan, on umjesto dove i selama koji su propisani tom prilikom, uči Fatihu pred dušu umrloga i sevape tog učenja poklanja njemu.

Ovaj način veoma je raširen među muslimanima, posebno ako se uzme u obzir da se oko ili pored velikog broja džamije nalaze mezarja.

Mnogi ljudi, prolazeći pored kaburova zastaju, podižu ruke, uče Fatihu i sevape od učenja poklanjaju rahmetliji. Na ovaj način, Fatiha je zamijenila dovu.

Kod ljudi se učenje Fatihe veoma rasprostranilo i postalo poznato u mnogim prilikama, kao npr. nakon okupljanja ljudi raznim povodom u džamiji ili van nje, nakon određenih ibadeta, imam ili neko drugi kaže: Ridaen lillahi teala el-fatiha, prouči se Fatiha, a zatim se sevapi od učenja poklanjaju umrlim muslimanima, šehidima poginulim u ratu, ili pak svim šehidima svijeta.

[1] Pogledati: Ilmul-kebir, str. 366.

Vjerovanje Bošnjaka