Posebne vrijednosti određenog zikra
- Uopštena vrijednost zikra
- Posebne vrijednosti određenog zikra
Postoje hadisi koji ukazuju na vrijednost zikra u općem smislu, a također postoje i hadisi koji ukazuju na posebnu vrijednost određenog zikra, i u kojima se obećava velika nagrada.
Preneseni su hadisi o vrijednosti riječi subhanallah, elhamdulillah, la ilahe illellah.
U nastavku spomenućemo neke hadise koji ukazuju na vrijednost posebnih zikrova, a ono što se razumije iz tih hadisa veoma je jasno i nije ga potrebno posebno pojašnjavati, jer je Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, dat sadržajan i jezgrovit govor koji nema potrebu da se posebno tumači.
Od Ebu Musaa, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, mi je rekao: ‘La havle ve la kuvvete illa billahi! / Nema snage ni moći bez Allaha! – jedno je od dženetskih blaga.’“[1]
Mus’ab b. Sad prenosi od svog oca: „Bilo smo kod Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa je on kazao: ‘Zar niste u mogućnosti da svaki dan zaradite hiljadu sevapa?’ Neko je upitao: ‘Kako da zaradimo hiljadu sevapa?’ On reče: ‘Tako što stotinu puta kažete subhanallah (neka je slavljen Allah). Ko to kaže imaće hiljadu sevapa ili će mu se oprostiti hiljadu grijeha.’“[2]
Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Ko ujutro i navečer prouči stotinu puta: Subhanallahi ve bi hamdihi. / Neka je slavljen i uzvišen Allah, niko na Sudnjem danu neće imati bolje djelo od njega, osim onoga ko isto prouči, ili još više puta.“[3]
Prenesen je i hadis o vrijednosti zikra koji je nazvan prvakom svih istigfara (sejjidul-istigfar).
U tom hadisu stoji: „Najbolji istigfar je da čovjek prouči: ‘Allahu, Ti si moj Gospodar, i samo si Ti istinski bog, stvorio si me i ja sam Tvoj rob. Ugovor ispunjavam i održavam obećanje koliko mogu. Zaštiti me od zla mojih djela. Priznajem Tvoje blagodati prema meni i priznajem svoje grijehe, pa mi ih oprosti, jer samo Ti opraštaš grijehe!’
Ko prouči ovaj istigfar danju, čvrsto u njega vjerujući, i toga dana umre prije nego omrkne, ući će u Džennet; a ko ga prouči noću, u njega čvrsto vjerujući, i umre prije zore, ući će u Džennet.“[4]
Nazvan je najboljim i prvakom svih istigfara jer sadrži sva značenja teube (pokajanja). Na osnovu njega traži se ispunjenje potreba i važnih pitanja. On sadrži veoma upečatljiva i lijepa značenja, te veoma pitke i razumljive izraze.
U njemu se iskazuje jednoća Allaha kao i to da se samo Njemu ibadet čini. Kroz njega se priznaje Allah kao Tvorac, i ugovor koji je sa Njim sklopljen, iznosi se nada u Njegova obećanja i traži se zaštita od grijeha.
Izgovaranjem ovog istigfara, blagodati se pripisuju Onome ko ih je dao, a grijeh se pripisuje samome sebi. Putem njega traži se oprost i iznosi se priznanje da niko drugi osim Allaha ne može oprostiti grijehe.[5]
Vrijednost zikra nije vezana samo za slavljenje, hvaljenje Allaha, te iskazivanje Njegove jednoće riječima la ilahe illelah i Njegovo veličanje, nego se ona odnosi na svakog ko traži oprost, razmišlja o Allahovoj veličini i uzvišenosti, radi u ime Allaha dobra djela i pokorava Mu se.
Svi se ovi ubrajaju u kategoriju onih koji Allaha spominju, tako da se vrijednost i vrste zikra ne mogu izbrojati, a Allah najbolje zna.
[1] Bilježi ga Buhari, br. 6384, str. 1187, i Muslim, br. 44, str. 1167.
[2] Bilježi ga Muslim, br. 37, str. 1165.
[3] Bilježi ga Muslim, br. 29, str. 1164.
[4] Bilježi ga Buhari, br. 6306, str. 1174.
[5] Pogledati: Fethul-Bari, 11/100; Tuhfetuz-zakirin, str. 157.