Vjerovanje Bošnjaka
Dova

Opasnost upućivanja dove nekom drugom mimo Allahu 1. dio

  1. Opasnost upućivanja dove nekom drugom mimo Allahu 1. dio
  2. Opasnost upućivanja dove nekom drugom mimo Allahu 2. dio
  3. Opasnost upućivanja dove nekom drugom mimo Allahu 3. dio

I pored položaja i statusa koji dova ima između ostalih ibadeta i činjenice da je Uzvišeni Allah u Svojoj Knjizi posvetio mnogo pažnje ovoj tematici, te više od bilo kojeg drugog ibadeta upozorio na opasnost upućivanja dove nekome drugome mimo Njemu, ipak je on ibadet u kojem se najviše činio širk.

Danas, na veliku žalost, možemo vidjeti da mnogi ljudi koji se pripisuju islamu, pored Allaha dove upućuju drugima i od njih traže pomoć, bilo da se radi o vjerovjesnicima ili dobrim robovima.

Postoje i slučajevi gdje su ljudi po ovom pitanju u gorem stanju nego što su bili mušrici prije poslanstva.

Znamo da su mušrici, kada bi ih zadesila nevolja, Allaha jedinog dozivali, a kada bi ih zadesila kakva blagodat, oni bi Mu druga pripisivali.

Slučaj sa današnjim mušricima je takav da se pored Allaha, mole i drugima, i u nevolji i u blagostanju.

Islamski učenjaci ovoj tematici su pridali veliku pažnju, pojasnili su da je upućivanje dove nekome pored Allaha neispravno i da predstavlja vid širka, te su upozorili ummet na opasnost od toga.

Dova nekome drugome pored Allaha je ništavna sa više aspekata:

Prvo: Uzvišeni Allah na dva mjesta u Svojoj Knjizi spominje da je dova nekome drugome mimo Njemu neispravna i ništavna (batil).

On kaže:

To je zato što Allah – postoji, a oni kojima se oni, pored Allaha, mole – ne postoje (oni su batil – neistina)…1

To zato što je Allah – Istina, a oni kojima se, pored Njega, oni mole – neistina…2

Također je i Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pohvalio onoga ko je kazao da su ništavni oni kojima se pored Allaha ibadet čini.

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Najistinitije što je pjesnik kazao jesu Lebidove riječi: ‘Zar nije sve što je mimo Allaha neistina?!’“3

Drugo4: U Kur’anu se iskrenost posebno vezuje za dovu, zabranjuje se njeno upućivanje nekome mimo Allahu, te se naređuje ispoljavanje ibadeta, među kojima je i dova, samo Njemu Uzvišenom.

Ko neki od tih ibadeta učini nekome drugome, a ne Allahu ili, pak, čineći ibadet Allahu, pripiše Mu druga, učinio je širk.

Uzvišeni Allah kaže:

…i molite Mu se iskreno Mu ispovijedajući vjeru!5

Zato dovu činite samo Allahu, iskreno Mu ispovijedajući vjeru.6

Imam Ševkani, pojašnjavajući da je širk ukoliko se dova čini nekome pored Allaha i da izvodi iz vjere, u svojoj knjizi Ed-durr en-nedid, veli: „Oni su ih nekada molili uz Allaha, a nekada samostalno, dozivali su njihova imena i veličali ih kao nekoga ko može da korist ili štetu načini.

Mnogo više su im bili ponizni nego što su to činili prema Allahu u svojim dovama i namazima.

Ako ovo nije širk i nevjerovanje, onda, uistinu, ne znamo šta su širk i nevjerovanje.“7

Treće8: Jedan od pokazatelja koji nam govore da je neispravno upućivati dove stvorenjima jeste i konsenzus islamskih učenjaka, među kojima su učenjaci sva četiri mezheba.

Svi oni su složni na tome da upućivanje dove nekome mimo Allahu izvodi iz okvira islama, a jednoglasan stav učenjaka se uzima kao validan izvor šerijata, jer Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, veli: „Allah neće ujediniti moj ummet na zabludi, a Allahova ruka je nad džematom.“9
Ibn Tejmijje kaže: „Po jednoglasnom stavu islamskih učenjaka, ružno je i zabranjeno tražiti i moliti od mrtvih i od onih koji nisu tu, bez obzira radilo se o vjerovjesniku ili nekome drugome.

Takvo nešto ni Allah, a ni Njegov Poslanik nisu naredili, niti je to praktikovao iko od ashaba i dobrih generacija nakon njih, a niti je to djelo bilo ko od imama smatrao lijepim i pohvalnim.

Ovo je nužno poznata vjerska činjenica.“10

Šejh Sulejman u svojoj knjizi Tejsirul-azizil-hamid veli: „Jednoglasan stav učenjaka po ovome pitanju, koji se prenosi, ispravan je i to je nešto što je nužno poznata vjerska činjenica.

Islamski učenjaci sva četiri mezheba, govoreći o propisima vezanim za otpadnike od vjere, navode mnoge izreke koje ukazuju da je nevjernik onaj ko učini širk, tj. ko pored Allaha obožava nekog drugog, bez obzira o kojem se vidu ibadeta radilo.

Kur’an, Sunnet i konsenzus islamskih učenjaka ukazuju da je dova Allahu, ustvari vid ibadeta Njemu, te zbog toga, širk je, ukoliko se taj ibadet učini nekome pored Allaha.“11

Četvrto12: Kod čovjeka je urođena osobina (fitra) da obožava samo Allaha i da Njemu jedinom čini ibadet, a dova je jedan od ibadeta, odnosno, ona predstavlja srž i suštinu svakog ibadeta.

Uzvišeni Allah je svakog čovjeka stvorio u čistoj i ispravnoj vjeri (hunefa), a hanif je onaj koji je naklonjen tevhidu.

Međutim, šejtani u ljudskom i džinskom liku svojim djelovanjem odvratili su ih od tevhida i usmjerili ka širku.

O tome Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, veli: „Uistinu, moj Gospodar mi je naredio da vas podučim onome što ne znate, a od onoga što me je On danas podučio je: ‘Sve što smo dozvolili robu, to je i dozvoljeno.

Sve Moje robove stvorio sam s apsolutnim vjerovanjem u Moju jednoću (hunefa), sve njih.

Ali, prilaze im šejtani, odvraćaju ih od njihove vjere, zabranjuju im ono što sam Ja dozvolio, i naređuju im da Mi pridružuju druga, mada za to nikakav dokaz nemaju.’“13

Ebu Hurejre, radijallahu anhu, kaže: „Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ‘Svako novorođenče se rodi u (fitri) prirodi islama, pa ga poslije njegovi roditelji učine židovom ili kršćaninom ili ga uvedu u vatropoklonstvo.

Ono je kao mladunče domaćih životinja bez mahane. Da li primjećujete na njemu nedostatke (ušiju, nosa i slično)?’“

Zatim je Ebu Hurejre, radijallahu anhu, još dodao: „Allahova vjera je ona u kojoj je stvorio ljude.“14

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u ovom hadisu poredi onoga ko se rodi u čistoj vjeri, pa se kasnije od nje okrene, sa mladunčetom koje je na ovaj svijet došlo bez mahane, ali mu je kasnije odsječeno uho i sl.

Čista vjera je suprotna od širka koji čine kršćani, jevreji i vatropoklonici koji se mole nekome pored Allaha.

Dakle, ispravna vjera je upućivanje dove samo Allahu i to je ono što se od ljudi traži.15

  1. El-Hadždž, 62.
  2. Lukman, 30.
  3. Bilježi ga Buhari, br. 6147, str. 1146, i Muslim, br. 3, str. 997.
  4. Pogledati: Medžmu'ul-fetava, 1/20.
  5. El-E'araf, 29.
  6. El-Mu'min, 14.
  7. Ed-Durrun-Nedid fi ihlasi kelimetit-tevhid, str. 28. Pogledati: Tejsirul-azizil-hamid, str. 215-216.
  8. Pogledati: Medžmu'ul-fetava, 1/124.
  9. Bilježi ga Tirmizi, br. 2167, str. 490, a ispravnim ga ocjenjuje Albani u Tirmizijevom Sunenu. Bilježi ga i Ahmed, 45/200, br. 27224.
  10. El-Istigasetu fir-reddi alel-Bekri, str. 221-222.
  11. Tejsirul-azizil-hamid, str. 225.
  12. Pogledati: Medžmu'ul-fetava, 2/6.
  13. Bilježi ga Muslim, br. 63, str. 1231.
  14. Bilježi ga Buhari, br. 1358, str. 236, i Muslim, br. 22, str. 1149.
  15. Pogledati: Fethul-Bari, 3/250, Umdetul-Kari, 23/149.

Vjerovanje Bošnjaka