Vjerovanje Bošnjaka
Dova

Allah je u Kur’anu upozorio na opasnost činjenja dove nekome drugom mimo Allahu

  1. Značenje dove i njena važnost
  2. Allah dovu naziva ibadetom
  3. Dova je draga Allahu i Njemu najčasnija
  4. Plodovi i rezultati dove će biti ostvareni
  5. Allah u Kur’anu naziva dovu dinom (vjerom)
  6. Namaz počinje i završava sa dovom
  7. Allah je u Kur’anu upozorio na opasnost činjenja dove nekome drugom mimo Allahu

Jedna od vrijednosti dove i odlika njenog položaja u tevhidu jeste i to što je Uzvišeni Allah u Svojoj Knjizi mnogo pažnje posvetio upravo njoj i, u poređenju sa drugim ibadetima, mnogo je više upozorio na opasnost činjenja ovog ibadeta nekome mimo Allahu.

Također je i Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upozorio na opasnost posvećivanja ovog ibadeta nekome drugom mimo Allahu, i ne samo to nego je pitanje dove najznačajnije pitanje zbog kojeg se Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, razišao i suprotstavio mušricima, jer su oni upućivanjem dove dobrim ljudima pripisali Allahu sudruga.

Šejh Hamed b. Nasir b. Mu’ammer veli: „Nije nam poznato da se ijedna vrsta nevjerovanja i otpadništva u šerijatskim tekstovima više zabranjuje i upozorava na nju kao što je to slučaj sa upućivanjem dove nekome drugom mimo Allahu.“1

Upućivanje dove nekom pored Allaha je veliki širk, koji čovjeka izvodi iz islama i djelo je koje je u suprotnosti sa tevhidom ibadeta.

Upravo zbog mnoštva činjenja ove vrste širka, Kur’an i Sunnet posvećuju veliku pažnju ovoj tematici, veću nego ostalim ibadetima, što veoma jasno ukazuje na njenu važnost u tevhidu.

Ibn Tejmijje veli: „Suština tevhida ogleda se u tome da se obožava samo Allah, da se samo Njemu dove čine, da se samo prema Njemu iskazuje strahopoštovanje, da se samo u Njega uzda i da se nikom pored Njega vjera ne ispoljava.“2

Imajući u vidu da je činjenje dove nekome pored Allaha širk, a da se širk nikome ne prašta, Kur’an i Sunnet posvećuju veliku pažnju dovi kao ibadetu koji se mora upućivati isključivo Allahu.

Širk u dovi odnosi se i na dovu ibadeta i na dovu kojom se nešto moli i traži.

Kur’an i Sunnet su prepuni tekstova kojima se naređuje upućivanje dove samo Allahu i zabranjuje njeno upućivanje nekome drugom.

Šejh Abdurrahman b. Kasim kaže: „Izdvajanje Allaha, kada je u pitanju dova i činjenje dove samo Njemu, spominje se na otprilike tri stotine mjesta.

– Nekada se spominje u formi naredbe, a primjer tome su ajeti:

 Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati!3

…i molite Mu se iskreno Mu ispovijedajući vjeru!4

– Nekada se spominje u formi zabrane:

…i ne molite se, pored Allaha, nikome!5

– Nekada se spominje određena prijetnja vezana za dovu:

 Zato se, mimo Allaha, ne moli drugom bogu – da ne bi bio jedan od onih koji će biti mučeni!6

– Potvrda da je jedino Allah istinsko božanstvo i da samo On zaslužuje ibadet:

I ne moli se, pored Allaha, drugom bogu! Nema istinskog boga osim Njega! Sve će, osim Njega, propasti!7

– Nekada se spominje kao vid negiranja postupka onoga ko upućuje dovu:

…i, pored Allaha, ne moli se onome ko ti ne može ni koristiti ni nauditi.8

– Nekada se spominje kao upitni oblik:

Reci: “Kažite vi meni ili pokažite mi šta su stvorili na Zemlji i da li imaju ikakva udjela u nebesima oni kojima se vi, pored Allaha, molite?

Donesite mi Knjigu objavljenu prije ove ili samo kakav ostatak znanja, ako istinu govorite.“9

– Nekada se spominje oblik naredbe koji ukazuje na zabranu i negiranje postupka:

Reci: “Molite se onima koje, pored Njega, smatrate bogovima – ali vas oni neće moći nevolje osloboditi niti je izmijeniti.“10

– Nekada se ukazuje da je dova ibadet i da je njeno upućivanje nekome drugome širk:

Ko je u većoj zabludi od onih koji se, umjesto Allahu, mole onima koji im se do Sudnjeg dana neće odazvati i koji su prema njihovim molbama ravnodušni.

Kada ljudi budu sabrani, oni će im biti neprijatelji i poreći će da su ih obožavali.11

I napustiću i vas i sve one kojima se mimo Allaha molite i obožavaću Gospodara svoga; nadam se da neću biti nesretan u obožavanju Gospodara svoga.

I pošto napusti njih i one kojima su se, mimo Allaha molili, Mi mu Ishaka i Jakuba darovasmo, i obojicu vjerovjesnicima učinismo.12

I u hadisu se navodi: „Dova, to je ibadet.“13

U hadisu je navedena zamjenica razdvajanja, a ibadet je spomenut sa određenim članom (ed-du’a huvel-ibadetu), što ukazuje na to da je ona isključivo ibadet, da ibadet nije ništa drugo nego li dova, i da je sadržaj svih ibadeta uglavnom dova.

Allah nam zabranjuje da bilo kome pored Njega upućujemo dove.

Obraćajući se Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, Uzvišeni Allah kaže:

Reci: “Ja se samo Gospodaru svome molim i nikoga njemu ravnim ne smatram.“14

Također nam saopštava da neće oprostiti onome ko Mu pripiše druga.15

Još jedan od dokaza koji ukazuju da je obaveza upućivati dove samo Allahu je hadis koji prenosi Ibn Abbas, a u kojem Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Kada moliš, moli Allaha, a kada tražiš pomoć, traži je samo od Allaha.“16

U hadisu koji prenosi Ibn Mes’ud stoji: „Ko umre, a bude mimo Allaha, molio se nekome drugome, ući će u Vatru.“17

Upućivanje dove nekome drugome mimo Allahu vid je širka i nevjerstva i upravo je zbog toga takva dova ništavna.

Imajući u vidu ovo, islamski učenjaci posvetili su mnogo pažnje pojašnjavajući neispravnost upućivanja dove nekome mimo Allahu i odgovarajući veoma jasno na neispravne stavove onih koji su se tome suprotstavljali.

  1. Ed-Durerus-senijje, 11/20.
  2. Minhadžus-sunnetin-nebevijje, 3/490.
  3. El-Mu'min, 60.
  4. El-E'araf, 29.
  5. El-Džinn, 18.
  6. Eš-Šu'ara, 213.
  7. El-Kasas, 88.
  8. Junus, 106.
  9. El-Ahkaf, 4.
  10. El-Isra, 56.
  11. El-Ahkaf, 5-6.
  12. Merjem, 49.
  13. Bilježi ga Ebu Davud, br. 1479, str. 255, a ispravnim ga ocjenjuje Nevevi u djelu El-Ezkar, str. 387; Hakim, 1/667, koji ga ocjenjuje ispravnim, a sa njim se slaže i Zehebi.
  14. El-Džin, 20.
  15. Es-sejful-meslul ala abidir-resul, str. 109-110.
  16. Bilježi ga Tirmizi, br. 2516, str. 566, i kaže da je hasen-sahih; Ahmed, 4/488, br. 2763, i Ebu Ja'la u Musnedu, 4/430.
  17. Bilježi ga Buhari, br. 4497, str. 816.

Vjerovanje Bošnjaka