Vjerovanje Bošnjaka
Dova

Allah dovu naziva ibadetom

  1. Značenje dove i njena važnost
  2. Allah dovu naziva ibadetom
  3. Dova je draga Allahu i Njemu najčasnija
  4. Plodovi i rezultati dove će biti ostvareni
  5. Allah u Kur’anu naziva dovu dinom (vjerom)
  6. Namaz počinje i završava sa dovom
  7. Allah je u Kur’anu upozorio na opasnost činjenja dove nekome drugom mimo Allahu

Allah je stvorio čovjeka da Mu ibadet čini, a dova je ibadet, što jasno ukazuje na važnost dove i njen položaj u tevhidu:

Uzvišeni Allah kaže:

Gospodar vaš je rekao: „Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati! Oni koji iz oholosti neće da Mi ibadet čine – ući će, sigurno, u Džehennem poniženi.“1

Tumačeći ovaj ajet, imam Ševkani veli: „Ajet ukazuje da je dova ibadet, a Uzvišeni Allah naređuje robovima da Mu čine dovu, kazavši: Oni koji iz oholosti neće da Mi ibadet čine… – što upućuje na to da je dova ibadet, a da je neupućivanje dove Gospodaru najgori vid oholosti.“2

Tumačeći ovaj ajet, Ibn Kesir kaže: „Ovo je dobrota i plemenitost Allahova, slavljen neka je On, Koji upućuje Svoje robove na dovu i jamči im njeno uslišаnje.“3

Dova je jedan od najboljih i Allahu najdražih ibadeta. Suština svih ibadeta ispoljava se u dovi, a ta suština se ogleda u poniznosti, pokornosti i ovisnosti o Allahu, dodajući tome i Njegovu milost i dobrotu koja obuhvata onoga ko dovi.

Uzvišeni Allah voli onoga ko Mu dovi i iskazuje svoju ovisnost o Njemu.

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, također je dovu nazvao ibadetom. Nu’man b. Bešir prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: „Dova je ibadet.“ A zatim je proučio ajet:

Gospodar vaš je rekao: „Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati! Oni koji iz oholosti neće da Mi ibadet čine – ući će, sigurno, u Džehennem poniženi!4/5

Šejh Sa’di veli: „To je zbog sljedećeg:

– Dovom se iskazuje poniznost prema Allahu i naša slabost i potreba za Allahom.

– Što je srce prilikom ibadeta skrušenije i što više o njemu  razmišlja, ibadet mu je sve bolji i potpuniji. Dova je najbolji ibadet kojim se postiže ovaj cilj, jer potreba roba utiče da srce bude skrušenije i prisutnije.

– Pouzdanje u Allaha i traženje pomoći od Njega su nerazdvojni dio dove. Pouzdanje u Allaha je oslanjanje srca na Njega i čvrsto uvjerenje da će se ostvariti tražena korist i otkloniti šteta.

Dova ojačava pouzdanje i oslonac u Allaha, i ne samo to nego se njome iskazuje to pouzdanje.

Onaj ko upućuje dovu svoju potrebu izlaže Allahu i zna da je ona u Njegovoj ruci, tražeći od Njega da je ispuni, nadajući se i čvrsto vjerujući u to. Upravo zbog toga dova je suština ibadeta.“6

Imam Ševkani kaže: „Dova je najuzvišenija i najvrednija vrsta ibadeta.“7

  1. El-Mu'min, 60.
  2. Tuhfetuz-zakirin, str. 61.
  3. Tefsirul-Kur'anil-azim, 7/153.
  4. El-Mu'min, 60.
  5. Bilježi ga Ebu Davud, br. 1479, str. 255, a ispravnim ga ocjenjuje Nevevi u djelu El-Ezkar, str. 387; Hakim, 1/667, koji ga ocjenjuje ispravnim, a sa njim se slaže i Zehebi.
  6. Džmu'ul-fevaid vektinasul-evabid, br. 29, str. 46.
  7. Tuhfetuz-zakirin, str. 61. Pogledati: El-Fethur-rabbani, 14/266.

Vjerovanje Bošnjaka