Posjeta dovištima
Dovišta su posebno određena mjesta gdje se okupljaju muslimani zbog zajedničke dove, s obzirom da je okupljanje muslimana uvijek na istim mjestima i u isto vrijeme, ona po definiciji poprimaju hukm (propis) praznika, bez obzira što ih narod možda i ne smatra takvima.
Na ta mjesta se odlazi zbog zajedničke dove1, ali na njima se čine i drugi ibadeti, poput učenja Kur’ana, zajedničkog sufijskog zikra, zatim, održavaju se predavanja, simpoziji, programi kulturnog sadržaja.
Na tim mjestima se dijele i određene nagrade i priznanja za doprinos i rezultate postignute u raznim oblastima. Na nekim mjestima obilježavanje traje nekoliko dana, a u gradovima koji su u blizini ovih dovišta organizuje se poseban program tom prilikom.
Dakle, zbog posebnosti ovih manifestacija, a to je što se one organizuju svake godine u istom periodu, pa i na istim mjestima, one se zbog toga mogu nazvati vremenskim i prostornim blagdanima (praznicima, svetkovinama), jer ih ljudi svake godine u isto vrijeme posjećuju, a praznikom i svetkovinom se naziva sve ono što se ciljano ponavlja, bilo da se radi o vremenu ili mjestu.2
Vezano za ovaj oblik, spomenućemo nekoliko informacija o dovištima, i pojasniti način obilježavanja i organizovanja manifestacija na ovim mjestima.
Jedna od najvećih manifestacija jesu Dani Ajvatovice koji se održavaju u blizini Prusca.
Jubilarna, 500. manifestacija, održana je u junu 2010/1431. Iako se centralna manifestacija održavala 27. juna, obilježavanje je počelo 5. juna u Pruscu.
Ova manifestacija, koja traje 22 dana, održava se u Pruscu, te u Bugojnu, Travniku, Jajcu, Gornjem i Donjem Vakufu, Zenici, Busovači, Novom Travniku i Vitezu.3
Svaki od ovih gradova organizuje određeni program, vjerskog ili kulturnog sadržaja, a 2010. godine u svim ovim gradovima bilo je zastupljeno oko osamdeset različitih sadržaja kulturno-vjerskog karaktera.4
Posjeta Ajvatovice kod nekih muslimana smatra se velikim ibadetom, a neki to nazivaju i Malim hadždžom.5
Kod nekih se ova manifestacija smatra vidom ispoljavanja muslimanske snage ispred neprijatelja, dok je neki nazivaju kulturnom, a ne vjerskom manifestacijom, te se zbog toga ne slažu sa onima koji je smatraju novotarijom.
Sastavni dio ove manifestacije je poseban program za derviše koji dolaze iz Turske i za učače koji dolaze iz Irana.
Žalosno je to što ove manifestacije bivaju organizovane od vodećih ličnosti vjerskog života u Bosni.
Još jedno mjesto na kome se organizuje vjersko-kulturna manifestacija je turbe Hasana Kaimije u Zvorniku.
Ova manifestacija nosi naziv Dani Hasana Kaimije i traje četiri dana, od 10. do 13. juna, a cilj joj je sjećanje na Hasana Kaimiju.
Sadržaj ove manifestacije dosta je sličan sadržaju Ajvatovice. Na njoj učestvuju značajne ličnosti iz vjerskog i kulturnog života, te se dodjeljuju nagrade i priznanja onima koji su ostavili trag u raznim oblastima.
Neizostavni gosti na ovoj manifestaciji su derviši iz Turske i okolnih zemalja.6
Također jedna od poznatijih manifestacija je manifestacija u tekiji na vrelu Bune u Blagaju.
Ta manifestacija traje tri dana u mjesecu maju, a počinje u petak uoči druge subote ovog mjeseca. Kod ljudi je ona poznata kao Dani zikra, a tom prilikom se iskazuje poštovanje prema turbetu Sari Saltuku (bogumilski sveštenik), koji je ukopan u toj tekiji.
Glavni sadržaj biva subotom, a na njemu se uči mevlud i organizuje zajednički zikr.
Pet okolnih gradova ima veoma veliku ulogu u organizaciji ove manifestacije, a 2010. godine u svim ovim gradovima bilo je zastupljeno oko trinaest različitih sadržaja kulturno-vjerskog karaktera.7
Još neka od mjesta na kojima se održavaju vjerske i kulturne manifestacije su:
- Lastavica (početkom augusta).
- Djevojačka pećina (osmi august).
- Dobre vode (jedanaesti maj).
- Ključ (trideseti maj).
Musalla u Sanskom Mostu, koja traje tri dana, počevši tridesetog juna.8
Propis
Što se tiče ove prakse koja je zastupljena kod nekih muslimana Bosne, gdje se posjećuju određena turbeta i kaburovi i održavaju se manifestacije nekoliko dana, zabranjena je, jer je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio da se njegov kabur uzima za svetkovinu, i pored toga što je on najčasnije stvorenje i njegov kabur je najbolji kabur.
Pa ako je zabranjeno svetkovanje na njegovom kaburu, onda je zabrana kada su u pitanju drugi kaburovi još veća i preča.
U djelu Zijaretul-kuburiš-šer’ijjeh veš-širkijjeh stoji: „Ako je kabur Poslanika, koji je najbolji kabur na zemaljskoj kugli, zabranjeno učiniti svetkovinom, onda je ta zabrana još veća kad su u pitaju drugi kaburovi, bez obzira o kome se radilo.
Potom, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, uz tu zabranu, kazao je: ‘Nemojte svoje kuće činiti kaburovima.’9
Ovim naređuje da se u kućama klanjaju dobrovoljni namazi kako one ne bi postale kao kaburovi kod kojih se ne obavlja namaz.
Zabranio je činjenje ibadeta pored kabura, a potom je rekao: ‘Donosite salavat na mene, jer taj salavat će do mene stići ma gdje vi bili.’10
Ovim je ukazao da će salavat do njega stići bez obzira da li bili u blizini kabura ili daleko od njega.
Zato nema potrebe da njegov kabur činite svetkovinom, kao što su mušrici među sljedbenicima knjige kaburove svojih poslanika učinili svetkovinom.“11
Ashabi nisu ništa obilježavali kod Poslanikovog kabura i nisu ga svetkovali, iako su ga najviše voljeli i cijenili.
Zatim, ashabi su se (među njima i neki kojima je obećan Džennet) raširili po raznim područjima i naselili se u raznim zemljama i tamo bili ukopani, ali tabi’ini nisu njihove kaburove svetkovali, niti su kod njih nešto obilježavali.
Da je bilo dozvoljeno, oni bi to praktikovali, ali imajući u vidu da oni to nisu činili, zaključujemo da to djelo nije dozvoljeno.
Na većini ovih mjesta koji se spominju u prvom obliku, a koja ljudi svetkuju, postoje kaburovi i upravo zbog tih kaburova ona su posebno određena za posjetu.
Neki posjetioci veličaju one koji su ukopani u ovim kaburovima i čak im neke od ibadeta upućuju. Sve je ovo islamom strogo zabranjeno i predstavlja vid nevjerstva.
Musliman se ne može čudom načuditi kada je u pitanju zainteresiranost ljudi za ovim svetkovinama koje su spomenute u prvom obliku.
Primjera radi, manifestacija Dani Ajvatovice traje dvadeset dana u više od deset gradova. Na centralnom skupu povodom Ajvatovice učestvuje više od sedamdeset hiljada posjetilaca, dok obilježavanje Ramazanskog i Kurbanskog bajrama traje dan ili dva dana, što jasno ukazuje na obmanutost ljudi ovim novotarskim praznicima i svetkovinama i na njihovu radost povodom njih.
- Većina ovih mjesta posebno su određena za činjenje dove, a potom su vremenom uvedeni pored nje i drugi ibadeti.
- Pogledati: Igasetul-lehfan, 1/298.
- Pogledati: Preporod, str. 36, broj 16, 2010.
- Pogledati: Preporod, str. 36, broj 16, 2010.
- Allah se smilovao Ibn Tejmijji koji je kazao: „Putovanje u mjesta koja se smatraju svetim je putovanje koje se smatra vrstom hadždža.“ El-Dževabul-bahir, str. 34.
- Pogledati: Preporod, str. 39, broj 14, 2010.
- Pogledati: Preporod, str. 12, broj 10, 2010.
- Pogledati: Preporod, str. 25, broj 114, 2010.
- Bilježi ga Ibn Madže, br. 1377, str. 244, ispravnim ga ocjenjuje Albani u Sunenu Ibn Madžea.
- Bilježi ga Ebu Davud, br. 2042, str. 353, a ispravnim ga ocjenjuje Albani u Sunenu Ebi Davuda.
- Zijaretul-kuburiš-šer'ijjeh veš-širkijjeh, str. 19.